Non-native English-speaking Doctoral Students’ English Academic Writing Experiences in Hungary a Mixed-methods Study /

This multi-phase research project investigated non-native English-speaking (NNES) doctoral students' self-assessments of their English academic writing abilities and explored the interplay of various factors. These factors included self-perceived knowledge and abilities in English academic read...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Phyo Wai Mar
További közreműködők: Nikolov Marianne (Témavezető)
Hódi Ágnes (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2025
Kulcsszavak:English academic writing, non-native English-speaking doctoral students, metaphorical analysis, quantitative survey, qualitative survey, novice writers, academic support, doctoral students’ self-assessment; tudományos írás angolul, nem angol anyanyelvű doktoranduszok, metafora elemzés, kvantitatív kérdőíves vizsgálat, kvalitatív kutatás, kezdő publikálók, tudományos kutatás támogatása, doktoranduszok önértékelése
Tárgyszavak:
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/12411
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:This multi-phase research project investigated non-native English-speaking (NNES) doctoral students' self-assessments of their English academic writing abilities and explored the interplay of various factors. These factors included self-perceived knowledge and abilities in English academic reading (EAR), English academic writing (EAW), conducting doctoral research, perceived feedback quality, coping with emotions, and factors positively affecting students’ motivation when facing EAW demands throughout the PhD journey. The target population was NNES doctoral students studying in English-medium PhD programs across Hungary, using English as the lingua franca. Following Cresswell (2012) and Mackey & Gass (2011), an exploratory sequential mixed-methods research design was adopted to fulfill the research aim. Therefore, the project comprised two phases: the first one was an exploratory qualitative study, and its findings as well as a comprehensive overview of the literature were used to create a survey. This research project provides comprehensive insights into the EAW experiences of international doctoral students enrolled in 65 PhD programs across Hungary. As novice NNES authors, students lacked confidence in their academic writing abilities at the start of their PhD studies. Furthermore, variations were observed across participants’ English proficiency levels and gender. Despite these variations, all students in the study demonstrated progress in their EAW over the academic years spent in their PhD programs. This progress is evidenced by the statistically significant improvement between their self-assessments at the start of PhD studies and at the current point. Moreover, students’ EAW abilities were positively and significantly related to their proficiency in conducting research and academic reading comprehension abilities. The study also revealed additional factors related to students’ EAW abilities: their motivation, ability to cope with emotions, and feedback. The significantly positive relationships among these factors underpin the dynamic nature of students’ EAW improvement over the academic years and the complexity of EAW experienced by students from diverse NNES backgrounds while fulfilling doctoral requirements. Qualitative analyses of the responses to the open-ended questions in the questionnaire supplemented the quantitative results with deeper and more detailed findings. These included the analysis of metaphors and the exploration of what institutional support they considered important. Therefore, this study underscores the necessity of structured support to empower students in addressing challenges in academic writing in English and successfully meeting the demands of their doctoral programs.
A doktori disszertáció egy többlépéses kutatási projektben 255 nem angol anyanyelvű (NNES) doktorandusz angol tudományos íráskészségét vizsgálta nyelvtudásuk nyelvvizsgával igazolt szintje és önértékelésük alapján, egyéb tényezők kölcsönhatását is integrálva. Ezek a kérdőívben vizsgált tényezők magukban foglalták az angol tudományos szövegek olvasásértésének szintjét (EAR), az angol tudományos íráskészségük szintjét a doktori tanulmányok megkezdésekor és a válaszadáskor (EAW), a doktori kutatásokhoz szükséges módszertani és szakmai ismereteik szintjét, a visszajelzésekre, a nehézségekkel, szorongással megbirkózás képességét, valamint a motivációjukkal kapcsolatos tényezőket. A célcsoportot olyan önkéntes válaszadó NNES doktoranduszok alkották, akik angol nyelvű doktori programokban tanultak Magyarországon, és az angolt lingua francaként használták. A feltáró szekvenciális vegyes módszertant alkalmazó kutatást Creswell (2012) és Mackey & Gass (2011) útmutatása alapján terveztem meg. A kérdőív zárt kérdéseire kapott válaszainak elemzése átfogó képet nyújt a magyarországi 65 PhD programban tanuló külföldi doktorandusz tapasztalatairól. Tanulmányaik kezdetekor a résztvevők nem bíztak tudományos íráskészségükben, és szignifikáns különbségek mutatkoztak a résztvevők angol nyelvtudásának szintje és a nemek között. Ezen eltérések ellenére a tanulmányban résztvevő valamennyi hallgató fejlődésről adott számot a doktori programjukban eltöltött évek során. Fejlődésükben statisztikailag szignifikáns javulás tapasztalható a doktori tanulmányok kezdetekor és a válaszadás időpontjában adott önértékeléseik között. Ezen túlmenően a diákok képességei pozitívan és szignifikánsan összefüggtek a kutatások végzésében való jártasságukkal és az angol nyelvű szövegértési képességükkel. A kutatás további szignifikáns összefüggéseket is feltárt motivációjuk, érzelmekkel való megbirkózási képességük és a visszajelzések minősége között. Az eredmények alátámasztják a hallgatók tapasztalatainak dinamikus változását a tanévek során, valamint az összefüggések komplexitását. A kérdőív nyitott kérdéseire kapott válaszok kvalitatív elemzései a kvantitatív eredményeket mélyebb és részletesebb eredményekkel egészítették ki. Ezekben egyrészt megjelent a metaforák elemzése, másrészt annak feltárása, hogy milyen intézményes segítséget tartanának fontosnak. A disszertáció hangsúlyozza a strukturált támogatás szükségességét annak érdekében, hogy a hallgatók képessé váljanak az angol nyelvű tudományos írás kihívásainak sikeres teljesitésére és megfeleljenek doktori programjaik követelményeinek.