A szociális kompetencia mérési lehetőségei óvodás korban

A nemzetközi pszichológiai és pedagógiai kutatások alapján számos adat áll rendelkezésünkre arról, hogy a szociális viselkedés eredményessége, a környezettel való interakció jelentős mértékben befolyásolja az egyének magánéleti és tanulmányi‐szakmai boldogulását, s fordítva, a társasinterakciók ered...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (12.) (2014) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2014
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 12
Kulcsszavak:Szocializáció - kisgyermekkor - mérés - pedagógiai - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/61038
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A nemzetközi pszichológiai és pedagógiai kutatások alapján számos adat áll rendelkezésünkre arról, hogy a szociális viselkedés eredményessége, a környezettel való interakció jelentős mértékben befolyásolja az egyének magánéleti és tanulmányi‐szakmai boldogulását, s fordítva, a társasinterakciók eredményességét nagymértékben meghatározzák az egyén kognitív jellemzői. A társas viselkedés sikerességét alapvetően a szociális készségek és képességek fejlettsége befolyásolja, ezért ezek tudatos, tervszerű fejlesztésére már az óvodai évek alatt, s ezt követően a tankötelezettség során folyamatosan szükség van. A szociális készségek és képességek fejlődése, illetve fejlesztése szempontjából meghatározó az óvodáskor, így nagyon fontosak azok az empirikus kutatások, amelyek ebben az életkorban vizsgálják a szociális kompetencia összetevőinek fejlettségét és fejlődését. Azonban ezeknek a komponenseknek a mérése természetüknél fogva igen nehéz, mivel működésüket számos tényező – szituációfüggőség, kulturális hatások, érzelmek és érzelmi állapotok – befolyásolja, így vizsgálatukkor a felsorolt tényezők mindegyikét figyelembe kell venni. A szimpózium első előadása a szociális kompetencia óvodás korban történő mérése során alkalmazott technikákat és eljárásokat mutatja be, mindezzel elméleti keretet adva a további előadásokban ismertetett vizsgálatoknak. A további három előadás az óvodáskori szociális készségek és képességek fejlettségét, valamint azok más összetevőkkel való kapcsolatát mutatja be az általunk végzett felmérések adatai alapján. A második előadás az óvodások szociálisprobléma‐megoldó gondolkodásának mérési lehetőségei foglalja össze. Az ezt követő előadás a temperamentum és a szociálisprobléma‐megoldás közötti összefüggések jellemzőit ismerteti. Az utolsó előadás pedig annak a felmérésnek az eredményeit foglalja össze, amely óvodás gyerekek szociális kompetenciájának, a kortárs‐ csoportban elfoglaltstátuszának és a család szociodemográfiai háttértényezőinek kapcsolatát vizsgálta.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:57-58