A szociális kompetencia mérési lehetőségei óvodás korban
A nemzetközi pszichológiai és pedagógiai kutatások alapján számos adat áll rendelkezésünkre arról, hogy a szociális viselkedés eredményessége, a környezettel való interakció jelentős mértékben befolyásolja az egyének magánéleti és tanulmányi‐szakmai boldogulását, s fordítva, a társasinterakciók ered...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2014
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
12 |
Kulcsszavak: | Szocializáció - kisgyermekkor - mérés - pedagógiai - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/61038 |
Tartalmi kivonat: | A nemzetközi pszichológiai és pedagógiai kutatások alapján számos adat áll rendelkezésünkre arról, hogy a szociális viselkedés eredményessége, a környezettel való interakció jelentős mértékben befolyásolja az egyének magánéleti és tanulmányi‐szakmai boldogulását, s fordítva, a társasinterakciók eredményességét nagymértékben meghatározzák az egyén kognitív jellemzői. A társas viselkedés sikerességét alapvetően a szociális készségek és képességek fejlettsége befolyásolja, ezért ezek tudatos, tervszerű fejlesztésére már az óvodai évek alatt, s ezt követően a tankötelezettség során folyamatosan szükség van. A szociális készségek és képességek fejlődése, illetve fejlesztése szempontjából meghatározó az óvodáskor, így nagyon fontosak azok az empirikus kutatások, amelyek ebben az életkorban vizsgálják a szociális kompetencia összetevőinek fejlettségét és fejlődését. Azonban ezeknek a komponenseknek a mérése természetüknél fogva igen nehéz, mivel működésüket számos tényező – szituációfüggőség, kulturális hatások, érzelmek és érzelmi állapotok – befolyásolja, így vizsgálatukkor a felsorolt tényezők mindegyikét figyelembe kell venni. A szimpózium első előadása a szociális kompetencia óvodás korban történő mérése során alkalmazott technikákat és eljárásokat mutatja be, mindezzel elméleti keretet adva a további előadásokban ismertetett vizsgálatoknak. A további három előadás az óvodáskori szociális készségek és képességek fejlettségét, valamint azok más összetevőkkel való kapcsolatát mutatja be az általunk végzett felmérések adatai alapján. A második előadás az óvodások szociálisprobléma‐megoldó gondolkodásának mérési lehetőségei foglalja össze. Az ezt követő előadás a temperamentum és a szociálisprobléma‐megoldás közötti összefüggések jellemzőit ismerteti. Az utolsó előadás pedig annak a felmérésnek az eredményeit foglalja össze, amely óvodás gyerekek szociális kompetenciájának, a kortárs‐ csoportban elfoglaltstátuszának és a család szociodemográfiai háttértényezőinek kapcsolatát vizsgálta. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 57-58 |