Helyzetkép az erdélyi anyanyelvoktatásról
A szimpózium előadásai a 2005–2006-os tanévben lebonyolított kritériumorientált, diagnosztikus, országos hatókörű eredménymérés anyagának különböző szempontú feldolgozásaiból keletkeztek. Egy empirikus kutatás helyzetképei, amelyek a romániai magyar iskolahálózatban tanuló diákok írásos dokumentumai...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2009
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
7 |
Kulcsszavak: | Anyanyelv tanítása - magyar - Románia - előadáskivonat, Erdély |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60567 |
Tartalmi kivonat: | A szimpózium előadásai a 2005–2006-os tanévben lebonyolított kritériumorientált, diagnosztikus, országos hatókörű eredménymérés anyagának különböző szempontú feldolgozásaiból keletkeztek. Egy empirikus kutatás helyzetképei, amelyek a romániai magyar iskolahálózatban tanuló diákok írásos dokumentumai alapján bemutatják az írásbeli kifejezőképesség színvonalának alakulását az egymásra épülő különböző iskolatípusokban (elemi, általános iskola, középiskola). A fogalmazások jellegzetességei alapján vizsgálják az anyanyelvoktatás hatékonyságát és a szociokulturális tényezők szerepét a fogalmazási képesség fejlődésében, az alapadatokból kirajzolódó kép alapján próbálják feltérképezni a változó iskolában kibontakozó tendenciákat. Törekvésünk, hogy a fogalmazások alapján – melyek az írásbeli műveltség legjobb mutatói – bemutassuk a magyar anyanyelvű diákok közös kommunikációs alapműveltségének jellegzetes vonásait. Arra is vállalkozunk, hogy a mérés együttműködő résztvevőiről, a diákokról is képet vázoljunk fel. Bemutatjuk a különböző nyelvi és kulturális környezetben élő tanulók gondolkodásmódját, az őket vezérlő értékrend főbb vonásait, tanuláshoz való viszonyulásukat, pályaválasztással kapcsolatos gondjaikat. A megvalósítás lehetőségét a vizsgálati minta reprezentatív volta (a lépcsőzetes mintavétel szabályai szerint állítottuk össze), illetve a mérőeszközök (fogalmazási feladatok) változatossága biztosítja. Az előadások rendjének megtervezésében fontosnak tartottuk a sorrendet, amit úgy alakítottunk ki, hogy az általános helyzetképtől a részletekben rejlő magyarázatokig jussunk el, illetve mindezt úgy vázoljuk fel, hogy követjük az oktatás egymásra épülő szakaszait (az elemitől a középiskola végzős évfolyamáig). |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 82-83 |