Ikon és index vagy szimbólum? Hová tűnt a fénykép jelentése?

A digitális fotográfia elterjedése magával hozott egy elméleti zsákutcát, problematikussá vált a fotográfia lényegének meghatározása, de egyesek a médium halálát is emlegetik. Jelen tanulmány ennek az elméleti zűrzavarnak néhány aspektusát kívánja áttekinteni, elsősorban a francia vonatkozású szakir...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Pál Gyöngyi
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2010
Sorozat:APERTÚRA: FILMELMÉLETI ÉS FILMTÖRTÉNETI ONLINE SZAKFOLYÓIRAT 5 No. 3
mtmt:3085466
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/9167
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A digitális fotográfia elterjedése magával hozott egy elméleti zsákutcát, problematikussá vált a fotográfia lényegének meghatározása, de egyesek a médium halálát is emlegetik. Jelen tanulmány ennek az elméleti zűrzavarnak néhány aspektusát kívánja áttekinteni, elsősorban a francia vonatkozású szakirodalomra támaszkodva. A fotográfia köré szerveződő diskurzus már a médium feltalálásának kezdetétől a létrehozott kép és a valóság közötti kapcsolat problémájára épült. A fotográfiának az a tulajdonsága, hogy képes a valóság „automatikus leképezésére és rögzítésére" minden addigi reprezentációs eszközt forradalmasított. A digitális képek könnyű manipulálhatósága azonban a fénykép „szembeszökő" jelentésének, és a dokumentarista fotográfia létjogosultságának megkérdőjelezéséhez vezetett. A francia fotóelméletek a jelek állandótlanságát új fogalmak mentén próbálja megragadni, ilyen a nyom, és a „dispositif" kifejezés (ez utóbbi egy komplex fogalom, amely „elrendezést", „berendezést", „apparátust" jelent). Eltolódnak a mű határai a fizikai, tárgyi megvalósuláson kívülre.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:Terjedelem: 8 p.-Azonosító: http://uj.apertura.hu/2010/tavasz/pal
ISSN:1787-7245