Ikon és index vagy szimbólum? Hová tűnt a fénykép jelentése?
A digitális fotográfia elterjedése magával hozott egy elméleti zsákutcát, problematikussá vált a fotográfia lényegének meghatározása, de egyesek a médium halálát is emlegetik. Jelen tanulmány ennek az elméleti zűrzavarnak néhány aspektusát kívánja áttekinteni, elsősorban a francia vonatkozású szakir...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2010
|
Sorozat: | APERTÚRA: FILMELMÉLETI ÉS FILMTÖRTÉNETI ONLINE SZAKFOLYÓIRAT
5 No. 3 |
mtmt: | 3085466 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/9167 |
Tartalmi kivonat: | A digitális fotográfia elterjedése magával hozott egy elméleti zsákutcát, problematikussá vált a fotográfia lényegének meghatározása, de egyesek a médium halálát is emlegetik. Jelen tanulmány ennek az elméleti zűrzavarnak néhány aspektusát kívánja áttekinteni, elsősorban a francia vonatkozású szakirodalomra támaszkodva. A fotográfia köré szerveződő diskurzus már a médium feltalálásának kezdetétől a létrehozott kép és a valóság közötti kapcsolat problémájára épült. A fotográfiának az a tulajdonsága, hogy képes a valóság „automatikus leképezésére és rögzítésére" minden addigi reprezentációs eszközt forradalmasított. A digitális képek könnyű manipulálhatósága azonban a fénykép „szembeszökő" jelentésének, és a dokumentarista fotográfia létjogosultságának megkérdőjelezéséhez vezetett. A francia fotóelméletek a jelek állandótlanságát új fogalmak mentén próbálja megragadni, ilyen a nyom, és a „dispositif" kifejezés (ez utóbbi egy komplex fogalom, amely „elrendezést", „berendezést", „apparátust" jelent). Eltolódnak a mű határai a fizikai, tárgyi megvalósuláson kívülre. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | Terjedelem: 8 p.-Azonosító: http://uj.apertura.hu/2010/tavasz/pal |
ISSN: | 1787-7245 |