A tanodák működése és a tanodai önkéntesség keretei

A tanodai önkéntes munka már az első tanodák alapításakor megjelent, és a tanodák számának növekedése, valamint az önkéntesség kultúrájának terjedése miatt napjainkban széles körben azonosítható gyakorlattá vált Magyarországon. E munka célja, hogy áttekintést adjon a tanodák célkitűzéseiről és működ...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Szűcs Norbert
Fejes József Balázs
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2024
Sorozat:ÖNKÉNTES SZEMLE 4 No. 1
Tárgyszavak:
doi:10.53585/OnkSzem.2024.1.31-54

mtmt:34748005
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/35455
LEADER 02542nab a2200229 i 4500
001 publ35455
005 20250109092512.0
008 250109s2024 hu o 000 hun d
022 |a 2786-0620 
024 7 |a 10.53585/OnkSzem.2024.1.31-54  |2 doi 
024 7 |a 34748005  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Szűcs Norbert 
245 1 2 |a A tanodák működése és a tanodai önkéntesség keretei  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Szűcs Norbert 
260 |c 2024 
300 |a 31-54 
490 0 |a ÖNKÉNTES SZEMLE  |v 4 No. 1 
520 3 |a A tanodai önkéntes munka már az első tanodák alapításakor megjelent, és a tanodák számának növekedése, valamint az önkéntesség kultúrájának terjedése miatt napjainkban széles körben azonosítható gyakorlattá vált Magyarországon. E munka célja, hogy áttekintést adjon a tanodák célkitűzéseiről és működéséről annak érdekében, hogy értelmezési keretet kínáljunk a tanodákban és tanoda típusú kezdeményezésekben megvalósuló önkéntesség formáinak és lehetőségeinek a bemutatására. Tanulmányunkban elsőként felvázoljuk a hazai oktatási méltányosság tágabb kontextusát, majd bemutatjuk a tanodák működésének általános jellemzőit. Ezt követően áttekintjük a tanodai önkéntesség kereteit és lehetséges előnyeit, mind a tanodák, mind az önkéntesek szempontjából. Külön kitérünk arra, hogy a pedagógusjelöltek és a segítő hivatásra készülő felsőoktatási hallgatók bevonásának milyen kedvező következményei lehetnek. A téma áttekintését követően egyértelműen kijelenthető, hogy a tanodák szempontjából az önkéntesség jelentős kapacitásnövelő elem. Az önkéntesek munkája segít kompenzálni a tanodák alulfinanszírozott helyzetéből fakadó erőforráshiányt, s lehetőséget ad a program színesítésére, a hiányzó kompetenciák pótlására is. Az önkéntesek számára a tanodai munka hozzájárulhat közösségi élmények és társadalmi felelősségvállalás megéléséhez, a megszerzett tapasztalatok és referenciák pedig pozitív hatást gyakorolhatnak a karrierjükre. Utóbbi szempont miatt a tanodai önkéntesség kiemelten hasznos lehet pedagógusjelöltek és segítő hivatásra készülő hallgatók számára. 
650 4 |a Oktatástudomány 
700 0 1 |a Fejes József Balázs  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/35455/1/SZC39CCS_FEJES_C396SZ_2024_01_31_54.pdfphc1dfee6cd5  |z Dokumentum-elérés