Üdvözlet az ábrázoló geometria világából
Az elmúlt több mint egy évtizedben – de a világjárvány időszakábanmég inkább – előtérbe került annak a kérdésnek a megválaszolása Hogyantanítsunk és tanuljunk ábrázoló geometriát a technikai fejlődés dinamikusváltozásainak közegében? E rövid közlemény tulajdonképpen széljegyzet azábrázoló geometria...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2022
|
Sorozat: | JELENKORI TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI FOLYAMATOK
17 No. 1-2 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/jtgf.2022.1-2.129-143 |
mtmt: | 33363867 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/25836 |
Tartalmi kivonat: | Az elmúlt több mint egy évtizedben – de a világjárvány időszakábanmég inkább – előtérbe került annak a kérdésnek a megválaszolása Hogyantanítsunk és tanuljunk ábrázoló geometriát a technikai fejlődés dinamikusváltozásainak közegében? E rövid közlemény tulajdonképpen széljegyzet azábrázoló geometria oktatás margójára egyetemi környezetben, ugyanakkor aleírtak minden oktatási szintet érintenek. Hazai és külföldi(szak)irodalmak, írásművek mondanivalóinak kiemelésével – támaszkodva asaját tapasztalatokra is – rámutat arra, hogy azok a (szak)módszertanimegközelítések lehetnek helyesek és hatékonyak, amelyek nem tévesztik szemelől azt az örökérvényű „axiómát”, amelyet még 1777-ben a Ratio Educationisfogalmazott meg elsőként. Nevezetesen, hogy a geometria „… bámulatosanképezi az ifjak elméjét a helyes gondolkodásra és a tárgyakról való igazfogalmaknak a megalkotására”. Továbbá „Fő gondunk itt arra irányuljon, hogycsak azokat a meghatározásokat és feladatokat vegyük föl, melyeknekalkalmazása és megfejtése a közéletben előfordul.” Kiegészítve e gondolatotazzal, hogy a személyiségformálásnak is (egyik) eszköze a rajzolás, ami mégteljesebb lehet, ha a technikai, technológiai fejlettség is hozzájárul. Aközlemény fontos megállapítása, hogy a tanítás–tanulás folyamatában Triplummodellként értelmezhető a tanító–tananyag–tanított viszonya, amelykapcsolatnak közvetlennek és dinamikusnak kell lennie. Továbbá a sokathangoztatott tanítotti élmény mellett éppoly fontos a tanítói élmény is,ezért ezekkel – mint az oktatás mozgatórugóival, a jövő oktatásikihívásaival – kiegészülve pedig Quintuplum modell. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 129-143 |
ISSN: | 1788-7593 |