Tankönyvi szövegek nyelvi feldolgozhatóságának mutatói és vizsgálati módszerei

The aim of our study is to provide an overview of methods to investigate linguistic markers of textbook texts and their impact on readability and processability, and to propose objective criteria for assessing the readability of Hungarian textbooks. To this end, after formulating the general require...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Lukács Ágnes
Rácz Péter
Kas Bence
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalom­tudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata 122 No. 2
Kulcsszavak:Szövegértés - tankönyvi, Pedagógiai kutatás
Tárgyszavak:
doi:10.14232/mped.2022.2.65

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/74497
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:The aim of our study is to provide an overview of methods to investigate linguistic markers of textbook texts and their impact on readability and processability, and to propose objective criteria for assessing the readability of Hungarian textbooks. To this end, after formulating the general requirements of readability, we present results on the relevant factors of text processability at each language level, and then review the readability formulas and calculation methods introduced in other languages, including their applicability to Hungarian. Finally, we propose a set of criteria for measuring text processability to be introduced in Hungary on the basis of the methods reviewed in the paper.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:65-88
ISSN:0025-0260