Kötődés, iskolai és pedagógiai kötődés

A személyiség szociális viselkedését alapvetően meghatározzák a gyermekkorban létrejövő kötődési kapcsolatok. A családban kialakuló erős kötelékek, főként az anya-gyerek közti kötődés alapozza meg, hogy milyen lesz a gyermek szociális viselkedése a későbbiekben. A kötődések vizsgálatával foglalkozó...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Zsolnai Anikó
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 11
Kulcsszavak:Tanár-diák kapcsolat
Tárgyszavak:
doi:10.14232/iskkult.2022.11.142

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/71231
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A személyiség szociális viselkedését alapvetően meghatározzák a gyermekkorban létrejövő kötődési kapcsolatok. A családban kialakuló erős kötelékek, főként az anya-gyerek közti kötődés alapozza meg, hogy milyen lesz a gyermek szociális viselkedése a későbbiekben. A kötődések vizsgálatával foglalkozó kutatók között nincs teljes egyetértés abban, hogy az elsődleges kötődési kapcsolat mennyire meghatározó a későbbi kötődések alakulására. Számos kutatás azt mutatja, hogy a korai kötődési mintázat a környezet hatására megváltozhat, ezért meg is változtatható. Így egy biztonságot nyújtó iskolai környezetben és pedagógus által elősegíthető, támogatható a pozitív irányuló módosulás. A pedagógiának kiemelt feladatává kellene válnia, hogy megismerje az iskolás korú gyerekek kötődéseit és a kötődések alakulását befolyásoló tényezőket. A hazai pedagógiai kutatások azonban néhány kivételtől eltekintve eddig nem fordítottak kellő figyelmet a gyermekkori kötődések vizsgálatára, így a pedagógusok nagyon kevés tudással rendelkeznek erről a kérdéskörről. Primary attachment plays a fundamental role in children’s social and emotional development. Early attachment patterns are definitive even in the later stages of childhood and significantly affect how the child can cope with new social experiences in later years. At the same time, it has been demonstrated that early attachment may change under the influence of different environmental effects, and changes can be supported by pedagogical means. Teachers might establish ’attachment-like’ relationships with their students, particularly with vulnerable and challenging children. Close teacher-student relationships influence students’ personal development and school success not only in early childhood but also in adolescence. Therefore teachers have to understand the process of attachment and their students’ attachment patterns. There are few Hungarian researches that investigate school and teacher-student attachment, so teachers have little information on this issue.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:142-149
ISSN:1215-5253