A szociálisérdek-érvényesítés jellemzői gyermek- és serdülőkorban - a Nagy József-i modell empirikus igazolása és továbbfejlesztése
Az emléktanulmány egy időutazás. Egyrészt bemutatom, hogyan értelmezik az együttműködés, a segítés, a versengés és a vezetés működését és kapcsolataikat, kiemelve Nagy József modelljét, melyben ezeket együttesen szociálisérdek-érvényesítésnek nevezte. Másrészt ismertetem azoknak a 8–18 évesekkel vég...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 11 |
Kulcsszavak: | Nagy-József-i modell, Szociálisérdek-érvényesítés, Szociálisprobléma-megoldás, Versengés |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/iskkult.2022.11.83 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/71230 |
Tartalmi kivonat: | Az emléktanulmány egy időutazás. Egyrészt bemutatom, hogyan értelmezik az együttműködés, a segítés, a versengés és a vezetés működését és kapcsolataikat, kiemelve Nagy József modelljét, melyben ezeket együttesen szociálisérdek-érvényesítésnek nevezte. Másrészt ismertetem azoknak a 8–18 évesekkel végzett vizsgálatainknak az eredményeit, amelyek alapja a Nagy József által kidolgozott elméleti modell volt. A Szociálisérdek- érvényesítés Kérdőívvel, illetve ennek módosított változataival fontos serdülőkori sajátosságokat, illetve más jellemzőkkel (pl. szociálisprobléma-megoldás) való összefüggéseket tártunk fel az elmúlt közel 15 évben. Például az életkor előrehaladtával az együttműködés során nő az egyéni érdek dominanciája, ami olykor komoly társas problémákat eredményezhet a csoportmunka során; egyre fontosabb a tanulást, az önmaguk fejlesztését előtérbe helyező versengés; egyre szívesebben segítenek kortársaiknak, ami pozitív hatással van egy-egy társas probléma megoldásának folyamatára; és egyre kevésbé gondolják úgy, hogy a vezető és a vezetett szerepen ne lehetne változtatni. A feltárt sajátosságok, kapcsolatok nagymértékben segítették serdülőknek szánt fejlesztőprogramok kidolgozását, pontosabb fejlesztési célokat tudtunk megfogalmazni, és a módszerek kiválasztása is célzottabb volt. This study is a time travel. In the first part of the study, I will present how researchers interpret the functioning of cooperation, help, competition and leadership and their relationships, emphasizing József Nagy’s model, in which he called these together social interest behaviours. After that, I will show the results of our investigations with 8-18-year-olds, which were based on the József Nagy’s theoretical model. With the Social Interest Behaviours Questionnaire and its modified versions, we have explored important characteristics and relationships with other characteristics (e.g., social problem solving) over the past 15 years. For example, the dominance of individual interest increases during cooperation, which can sometimes result in serious social problems and conflicts between peers; competition that prioritizes learning and self-development is becoming more and more important; adolescents are more and more willing to help their peers, which has a positive effect on the process of social problem-solving; and they think less and less that the role of the leader and the led cannot be changed. The revealed characteristics and relationships greatly helped the development of school programs for adolescents, we were able to specify more precise development aims, and the selection of methods was also more targeted. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 83-97 |
ISSN: | 1215-5252 |