A kompetenciaalapú szemlélet a bölcsődepedagógiában
Nagy József kritériumorientált, kompetenciaalapú pedagógiai elméletében a személyiség valamennyi kompetenciaterülete értelmezhető (Nagy, 2007, 2010), a fejlődés kritériumorientált segítése jól illeszkedik az egyes gyermekek fejlődéséhez, ténylegesen adaptív tevékenységeket alapoz meg. A gyermekek fe...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 11 |
Kulcsszavak: | Bölcsődei nevelés, Óvodai nevelés |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/iskkult.2022.11.127 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/71226 |
Tartalmi kivonat: | Nagy József kritériumorientált, kompetenciaalapú pedagógiai elméletében a személyiség valamennyi kompetenciaterülete értelmezhető (Nagy, 2007, 2010), a fejlődés kritériumorientált segítése jól illeszkedik az egyes gyermekek fejlődéséhez, ténylegesen adaptív tevékenységeket alapoz meg. A gyermekek fejlődésének támogatása az egyes kompetenciaterületeken elérhető optimális fejlettség eléréséig tart. Ez a pedagógiai elmélet a neveléstudomány rendszerében jelenleg helyét kereső bölcsődepedagógia értelmezési keretéül is szolgálhat, elősegítheti a bölcsődei szakmai-módszertani kultúra rendszerbe foglalását, fejlesztését, támogatja a szakemberképzés és -továbbképzés korszerűsítését, elősegíti a kora gyermekkori neveléshez kapcsolódó kutatások tervezését. A tanulmány a kompetenciaalapú kritériumorientált pedagógia és a bölcsődei nevelést megalapozó pedagógiai kultúra kapcsolódásait mutatja be. József Nagy’s criterion-oriented, competence-based paradigm of education can be interpreted in all competence areas of personality (Nagy, 2007, 2010). The criterion-oriented support for development fits well with the development of individual children, and actually lays the foundation for adaptive activities. The support for children’s development lasts until the optimal development level is reached in each area of competence. This pedagogical paradigm can also serve as an interpretive framework for nursery pedagogy, which is currently looking for its place in the system of educational science. It can promote the systematization and development of the professional-methodological culture of nursery, it supports the modernization of training and further training of staff, and it promotes the planning of studies related to early childhood education. This study presents the connections between competence-based criterion-oriented education and the pedagogical culture that underpins nursery education. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 127-136 |
ISSN: | 1215-5248 |