A börtönoktatás hatékonyságának vizsgálata női fogvatartottak körében
Tanulmányunkban bemutatjuk, hogy a nemzetközi kutatások milyen empirikus adatokkal igazolják a börtönben zajló oktatás eredményességét, hasznosulását. Ehhez kapcsolódik kutatásunk célja, a női fogvatartottak nevelési és képzési szempontú profiljának felállítása, amely nemzetközi szinten is elhanyago...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 10 |
Kulcsszavak: | Női fogvatartottak, Oktatás - börtön - módszer, Pedagógia - módszer |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/iskkult.2022.10.45 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/71214 |
LEADER | 04089nab a2200241 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc71214 | ||
005 | 20230329111609.0 | ||
008 | 230329s2022 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5236 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/iskkult.2022.10.45 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 2 | |a Di Blasio Barbara | |
245 | 1 | 2 | |a A börtönoktatás hatékonyságának vizsgálata női fogvatartottak körében |h [elektronikus dokumentum] / |c Di Blasio Barbara |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2022 | ||
300 | |a 45-61 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 32 No. 10 | |
520 | 3 | |a Tanulmányunkban bemutatjuk, hogy a nemzetközi kutatások milyen empirikus adatokkal igazolják a börtönben zajló oktatás eredményességét, hasznosulását. Ehhez kapcsolódik kutatásunk célja, a női fogvatartottak nevelési és képzési szempontú profiljának felállítása, amely nemzetközi szinten is elhanyagolt terület. Vizsgálatunkban a börtönoktatás rendszerébe egyszerűen beépíthető és alkalmazható mérőeszközt használtunk. A Kognitív Profil Teszttel három fő területen mértünk: kognitív képességek, információfeldolgozás, iskolai készségek. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a jelenlegi reintegrációt támogató iskolai felkészítés mennyiben járul hozzá szabadulást követően a nők társadalmi visszailleszkedéséhez. Eredményeink alapján a vizsgálati csoport jelentős eltérést mutat a viszonyítási csoportként szolgáló felnőtt populáció jellemzőihez képest. A reintegrációt támogató életvezetési stratégia kialakításához szükséges kognitív területek hiányosságai jelentősek. Alátámasztást nyert, hogy az oktatásban a nők erőssége (figyelem, holisztikus gondolkodás), illetve előnyös képességszintje nem kiaknázott. Gyengeségeikre (iskolai készségek, absztrakció, szekvenciális gondolkodás) nincs célzott segítség, így a fejlesztések hatása esetleges. Kutatásunk megerősítette, hogy a többségi iskola mintáján szerveződő börtönoktatás módszertana kevéssé hatékony az összetett problémahálóval küzdő női elítéltek számára. In our study, we present the empirical data used by international research to prove the effectiveness and usefulness of education in prisons. The goal of our research is related to this, the establishment of female prisoners’ profile of from the point of view of education and training, which is also a neglected area on international level. In our study, we used a measuring device that can be easily incorporated and applied in the prison education system. With the Cognitive Profile Test, we measured three main areas: cognitive abilities, information processing, school skills. We sought the answer to the following question: to what extent the current school preparation supporting reintegration contribute to the social reintegration of women after release. Based on our results, the studied group shows a significant difference compared to the characteristics of the adult population serving as reference group. Deficiencies in the cognitive areas necessary for the development of a life management strategy supporting reintegration are significant. It was confirmed that women’s strengths in education (attention, holistic thinking) and their advantageous skill level has not been exploited yet. There is no targeted help for their weaknesses (school skills, abstraction, sequential thinking), so the impact of the improvements is contingent. Our research confirmed that the methodology of prison education organized on the model of the majority school is not very effective for female convicts who struggle with a complex network of problems. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Női fogvatartottak, Oktatás - börtön - módszer, Pedagógia - módszer | ||
700 | 0 | 2 | |a Ács-Bíró Adrienn |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/71214/1/iskolakultura_2022_010_045-061.pdf |z Dokumentum-elérés |