A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben
A tudomány tagadása hosszú múltra tekint vissza az emberiség történetében, melyet a digitális eszközök használatából adódó információrobbanás még szélesebb körben kiterjesztett. A sokszor nem hiteles, a tudományos vagy szakértői hátteret nélkülöző információtömeg gyors áramlása az online térben elbi...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 7 |
Kulcsszavak: | Természettudományos nevelés |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70983 |
LEADER | 02325nab a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc70983 | ||
005 | 20221007114713.0 | ||
008 | 221007s2022 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Nagy Márió Tibor | |
245 | 1 | 2 | |a A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben |h [elektronikus dokumentum] / |c Nagy Márió Tibor |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2022 | ||
300 | |a 84-102 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 32 No. 7 | |
520 | 3 | |a A tudomány tagadása hosszú múltra tekint vissza az emberiség történetében, melyet a digitális eszközök használatából adódó információrobbanás még szélesebb körben kiterjesztett. A sokszor nem hiteles, a tudományos vagy szakértői hátteret nélkülöző információtömeg gyors áramlása az online térben elbizonytalanította és megrendítette a társadalom bizalmát a természettudományok iránt is, és fokozta az áltudományos nézetek terjedését (Schäfer és Metag, 2021). Ezekre a negatív folyamatokra az oktatási rendszernek is minél hamarabb szükséges megoldási módokat felmutatnia. A tudományos tudás keletkezésének és jellemzőinek megismertetése, mellyel a tudomány természete (Nature of Science, NOS) foglalkozik, megoldást kínálhat a tudomány társadalmi elutasítottságával és válságával szemben. A NOS kutatása és megjelenése a nemzetközi tantervekben az utóbbi harminc évben erősödött fel. Ugyan néhány magyar nyelvű munka (pl. Korom és Nagy, 2021; Korom és Radnóti, 2020) rendelkezésre áll a témában, de a NOS átfogó ismertetésére hazánkban még nem került sor. A tanulmány célja ezért az, hogy a nemzetközi szakirodalom alapján ismertesse a NOS értelmezésének fejlődését, áttekintse a NOS megértésének értékelésére használható mérőeszközöket, valamint megmutassa helyét és fontosságát a természettudományos nevelésben. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Természettudományos nevelés | ||
700 | 0 | 1 | |a Korom Erzsébet |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/70983/1/iskolakultura_2022_007_084-102.pdf |z Dokumentum-elérés |