A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben

A tudomány tagadása hosszú múltra tekint vissza az emberiség történetében, melyet a digitális eszközök használatából adódó információrobbanás még szélesebb körben kiterjesztett. A sokszor nem hiteles, a tudományos vagy szakértői hátteret nélkülöző információtömeg gyors áramlása az online térben elbi...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Nagy Márió Tibor
Korom Erzsébet
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 7
Kulcsszavak:Természettudományos nevelés
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/70983
LEADER 02325nab a2200229 i 4500
001 misc70983
005 20221007114713.0
008 221007s2022 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Nagy Márió Tibor 
245 1 2 |a A tudomány természete (Nature of Science, NOS) és szerepe a természettudományos nevelésben  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Nagy Márió Tibor 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2022 
300 |a 84-102 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 32 No. 7 
520 3 |a A tudomány tagadása hosszú múltra tekint vissza az emberiség történetében, melyet a digitális eszközök használatából adódó információrobbanás még szélesebb körben kiterjesztett. A sokszor nem hiteles, a tudományos vagy szakértői hátteret nélkülöző információtömeg gyors áramlása az online térben elbizonytalanította és megrendítette a társadalom bizalmát a természettudományok iránt is, és fokozta az áltudományos nézetek terjedését (Schäfer és Metag, 2021). Ezekre a negatív folyamatokra az oktatási rendszernek is minél hamarabb szükséges megoldási módokat felmutatnia. A tudományos tudás keletkezésének és jellemzőinek megismertetése, mellyel a tudomány természete (Nature of Science, NOS) foglalkozik, megoldást kínálhat a tudomány társadalmi elutasítottságával és válságával szemben. A NOS kutatása és megjelenése a nemzetközi tantervekben az utóbbi harminc évben erősödött fel. Ugyan néhány magyar nyelvű munka (pl. Korom és Nagy, 2021; Korom és Radnóti, 2020) rendelkezésre áll a témában, de a NOS átfogó ismertetésére hazánkban még nem került sor. A tanulmány célja ezért az, hogy a nemzetközi szakirodalom alapján ismertesse a NOS értelmezésének fejlődését, áttekintse a NOS megértésének értékelésére használható mérőeszközöket, valamint megmutassa helyét és fontosságát a természettudományos nevelésben. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Természettudományos nevelés 
700 0 1 |a Korom Erzsébet  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/70983/1/iskolakultura_2022_007_084-102.pdf  |z Dokumentum-elérés