Induktív gondolkodás fejlesztése oktatási robotokkal támogatott fejlesztő környezetben

A tanulmány egy kisiskolások számára kidolgozott, oktatási robotikára építő, induktív gondolkodást fejlesztő program hatásvizsgálatának eredményeit ismerteti. Az induktív gondolkodás egyrészt kiemelkedő szerepet játszik a tanulásban és a megszerezett tudás alkalmazásában, másrészt tanítható, fejlesz...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Majzik Tamás
Molnár Gyöngyvér
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 7
Kulcsszavak:Képességfejlesztés - általános iskola - módszer, Pedagógiai kutatás, Induktív gondolkodás, Digitális oktatás - módszer
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2022.7.69

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/70982
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A tanulmány egy kisiskolások számára kidolgozott, oktatási robotikára építő, induktív gondolkodást fejlesztő program hatásvizsgálatának eredményeit ismerteti. Az induktív gondolkodás egyrészt kiemelkedő szerepet játszik a tanulásban és a megszerezett tudás alkalmazásában, másrészt tanítható, fejleszthető képesség. A fejlesztés egyik 21. századi eszköze lehet az oktatási robotok alkalmazása. A kutatás keretein belül kisiskolás diákok számára kidolgozott induktív gondolkodást fejlesztő programban Blue-Bot, Codey Rocky, Edison és Ozobot robotokat használtunk. A programmal négy héten keresztül fejlesztettünk 1–4. évfolyamos tanulókat (N = 18). A kutatás kontrollcsoportját diákszintű illesztés után háttérváltozók és képességszint tekintetében hasonló diákok alkották (N = 90). A fejlesztés időintervallumában történő spontán és iskolai implicit, illetve a fejlesztő programmal történő explicit fejlesztés hatékonyságát egy, a kutatás kezdetén, majd a fejlesztések után megoldott online induktív gondolkodás teszt segítségével mértük (Cronbach-α = 0,88). A kísérleti és a kontrollcsoport előteszten mért teljesítménye között nem volt szignifikáns különbség [Mkontroll = 46,72%, Mkísérleti = 46,80%, t(106) = 0,017, p = 0,987]. A vizsgált képesség tekintetében mind a kontroll-, mind a kísérleti csoport átlagos teljesítménye szignifikáns változást, fejlődést mutatott a fejlesztés időszaka alatt, azaz az érintett életkor szenzitív a fejlesztés tekintetében. A kísérleti csoport tagjai a fejlesztés hatására az utóteszten jelentősen magasabban teljesítettek, mint a kontrollcsoport [Mkontroll = 57,71%, Mkísérleti = 61,16%, t(106) = 1,676, p = 0,097] diákjai. A program hatásmérete Cohen d = 0,75 (p < 0,01). A kutatás eredményei alapján megállapítható, hogy megfelelően integrált tanulásmódszertani elveket alkalmazva, az oktatási robotika motivációs bázisa segítségével már egy hónap célzott fejlesztéssel is eredményesen lehet kisiskolás tanulók induktív gondolkodási képességét, a tanulás és tudásalkalmazás egy kulcsfontosságú képességét fejleszteni.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:69-83
ISSN:1215-5233