A Tanári Felelősség Kérdőív és a Tanári Hatékonyság Kérdőív működése pedagógusok és pedagógusjelöltek körében
Munkánk célja a Lauermann és Karabenick (2013) által kidolgozott Tanári Felelősség Kérdőív (Teacher Responsibility Scale) és Tanári Hatékonyság Kérdőív (Teacher Efficacy Scale) magyar adaptációja, működésének vizsgálata pedagógusok és pedagógusjelöltek körében. A két mérőeszköz ugyanazokra a terület...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 5 |
Kulcsszavak: | Tanári felelősségérzet, Tanári énhatékonyság, Pedagógiai kutatás - módszer |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2022.5.3 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70884 |
Tartalmi kivonat: | Munkánk célja a Lauermann és Karabenick (2013) által kidolgozott Tanári Felelősség Kérdőív (Teacher Responsibility Scale) és Tanári Hatékonyság Kérdőív (Teacher Efficacy Scale) magyar adaptációja, működésének vizsgálata pedagógusok és pedagógusjelöltek körében. A két mérőeszköz ugyanazokra a területekre fókuszáló négy-négy skálája a következő témaköröket fedi le: tanulói motiváció, tanulói teljesítmény, tanár-diák kapcsolat, tanítás hatékonysága. Adatgyűjtésünk során a pedagógusok (n = 166) online, a pedagógusjelöltek (n = 121) papíralapon töltötték ki a kérdőíveket. A mérőeszközök validitását feltáró és megerősítő faktoranalízissel ellenőriztük, az eredeti mérőeszközök struktúrája mindkét részmintán kirajzolódott. A kérdőívek reliabilitása a pedagógusok (Cronbach-α = 0,67–0,94) és a pedagógusjelöltek (Cronbach-α = 0,69–0,88) körében is megfelelő volt. Mindkét részmintán mindkét kérdőív esetében a diákok motivációjára és teljesítményére vonatkozó skálák átlagai a legalacsonyabbak, ami egybevág a nemzetközi tapasztalatokkal. A kétmintás t-próba alapján szignifikáns a különbség a pedagógusok és a pedagógusjelöltek válaszai között a TFK-n az oktatás skála, az THK-n a tanulók teljesítménye és az oktatás skálák vonatkozásában. Minden esetben a pedagógusjelöltek átlagai magasabbak. Eredményeink alapján a pedagógusok és a pedagógusjelöltek személyes felelősségérzete és énhatékonysága vizsgálható az adaptált kérdőívekkel, így a mérőeszközök alkalmazhatók a témával összefüggő jövőbeli kutatásokhoz, valamint a pedagógusok képzésében, továbbképzésben. This study examined the psychometric properties of the Hungarian adaptations of Lauermann and Karabenick’s (2013) Teacher Responsibility Scale and Teacher Efficacy Scale among in-service and pre-service teachers. The two instruments have four sub-scales each of which focuses on the following areas: student motivation, student achievement, teacher-student relationship, efficacy of teaching. In-service teachers (n=166) completed the scales online, while pre-service teachers (n=121) completed paper-and-pencil versions. Validity was examined with the help of exploratory and confirmatory factor analysis; the original factor structures were confirmed in both sub-samples. Reliability was adequate both in the sample of in-service (Cronbach’s α = 0.67–0.94) and pre-service teachers (Cronbach’s α = 0.69–0.88). For both questionnaires, the lowest mean scores were obtained for the student motivation and the student achievement sub-scales in both sub-samples, which is in line with international results. Two-sample t-test confirmed significant differences between the replies of in-service and that of pre-service teachers for the efficacy of teaching sub-scale of the Teacher Responsibility Scale and for the student achievement and the efficacy of teaching sub-scales of the Teacher Efficacy Scale. In all cases, higher mean scores were measured in the sample of pre-service teachers. Results confirm that the adapted instruments are suitable for measuring in-service and pre-service teachers’ sense of responsibility and selfefficacy, and may be used in further research as well as in pre-service and in-service teacher training courses. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 3-26 |
ISSN: | 1215-5233 |