Az Együttnevelésre vonatkozó Tanári Énhatékonyság Kérdőív hazai adaptációjának működése általános iskolában tanító pedagógusok körében

Az utóbbi évtizedekben az integráció térnyerésének következtében a tanulócsoportok heterogenitása új kihívások elé állította a pedagógusokat. Számos kutatás alátámasztja, hogy az integráció sikeressége a pedagógusok tudása mellett nagymértékben függ az együttneveléssel kapcsolatos nézeteiktől, vélek...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Horváthné Storczer Adrienn
Szenczi Beáta
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 5
Kulcsszavak:Pedagógiai kutatás - módszer, Pedagógia - általános iskola - kérdőív
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2022.5.27

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/70880
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az utóbbi évtizedekben az integráció térnyerésének következtében a tanulócsoportok heterogenitása új kihívások elé állította a pedagógusokat. Számos kutatás alátámasztja, hogy az integráció sikeressége a pedagógusok tudása mellett nagymértékben függ az együttneveléssel kapcsolatos nézeteiktől, vélekedéseiktől, illetve a saját képességeikről alkotott meggyőződéseiktől is, ezek feltárása ezért kulcsfontosságú. Tanulmányunkban egy olyan mérőeszköz hazai adaptálását és kipróbálását mutatjuk be, amely pedagógusok együttneveléssel kapcsolatos énhatékonyságának megismerését teszi lehetővé. Az Együttnevelésre vonatkozó Tanári Énhatékonyság Kérdőív (Teacher Efficacy for Inclusive Practices, TEIP) (Sharma és mtsai, 2012) magyar nyelvre lefordított és hazai oktatási környezetre adaptált változatát (TEIP-H) 108 általános iskolában dolgozó pedagógus töltötte ki. A mérőeszköz validitását feltáró faktoranalízissel ellenőriztük, eredményeink részben alátámasztották az eredeti mérőeszköz struktúráját. Hasonlóan más adaptációkhoz, mind a faktorelemzés, mind pedig a reliabilitásvizsgálat indokolta néhány tétel elhagyását a magyar nyelvű kérdőívből. A kutatásunk eredményeképp létrejött három alskálát és tizennégy állítást tartalmazó magyar nyelvű Likert-skálás mérőeszköz az első olyan hazai kérdőív, amely lehetővé teszi a pedagógusok inkluzív/integráló neveléssel kapcsolatos énhatékonyságának megismerését. In recent decades, as integration has gained ground, the heterogeneity of learning groups has presented teachers with new challenges. Several studies show that the success of integration depends not only on teachers’ knowledge but also on their views and beliefs about inclusion and about their own abilities. Thus, investigating these is of vital importance. In this study, we present the Hungarian adaptation and piloting of a measure to assess teachers’ self-efficacy for inclusion. The Teacher Efficacy for Inclusive Practices (TEIP) Questionnaire (Sharma et al., 2012) was translated and adapted to the Hungarian educational context. The TEIP-H was completed by 108 primary school teachers in Hungary. Results of the exploratory factor analysis partially supported the structure of the original instrument. Similar to other adaptations, both the factor structure and the reliability analysis justified the omission of some items from the original questionnaire. The Likert scale instrument, containing three subscales and fourteen items, is the first Hungarian questionnaire that assesses teachers’ self-efficacy in inclusive/integrating classrooms.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:27-45
ISSN:1215-5233