A cyberbullying vizsgálata egyetemi hallgatók körében a kiégés és az önértékelés tükrében

A kutatás egyetemi hallgatók (N = 251) körében vizsgálta a cyberbullying és a kiégés jelenségét, továbbá ezek kapcsolatát az önértékeléssel és a tanulmányi motivációval. A résztvevők – 18 és 47 év közötti, nappali, levelező és esti tagozatos hallgatók – egy online kérdőívcsomagot töltöttek ki. Az er...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Prajda Anita
Jagodics Balázs
Format: Article
Published: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Series:Iskolakultúra 32 No. 2
Kulcsszavak:Internetes zaklatás, Internet-lélektan, Hallgatói kiégés, Önértékelés, Motiváció - tanulmányi
Subjects:
doi:10.14232/ISKKULT.2022.2.21

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/70824
Description
Summary:A kutatás egyetemi hallgatók (N = 251) körében vizsgálta a cyberbullying és a kiégés jelenségét, továbbá ezek kapcsolatát az önértékeléssel és a tanulmányi motivációval. A résztvevők – 18 és 47 év közötti, nappali, levelező és esti tagozatos hallgatók – egy online kérdőívcsomagot töltöttek ki. Az eredmények alapján egyetemi közegben alkalmanként bevonódott internetes zaklatásba a kitöltők 8,9%-a. A korábbi kutatásokkal összhangban az áldozati és a zaklatói szerep között összefüggés van, nemi különbség csak a zaklatói alskálán mutatkozott. A cyberbullying és a kiégés között pozitív együttjárást találtunk. A hallgatói kiégés súlyosabb tünetei a kitöltők 14,4%-át érintik, az eredmények alapján a teljes skálán nem volt szignifikáns nemi különbség, míg az érzelmi kimerülés alskálán a nők, a hatékonyságcsökkenés alskálán a férfiak értek el magasabb pontszámot. Az eredmények alátámasztják az alacsony önértékelés kapcsolatát a cyberbullyinggal és a kiégés-szindrómával egyaránt. A kiégést együttesen bejósló tényezők az alacsony önértékelés, az intrinzik motiváció hiánya és az amotiváció, az utóbbi önmagában is előrejelző lehet. In our study N=251 university students filled out questionnaires which investigated cyberbullying, burn-out and the relationship of these with self-esteem and learning motivation. Participants’ age was between 18-47; they were full-time- or corresponding students or attending evening courses. Results showed that 8.9% of the participants were involved in cyberbullying at least occasionally. Victim- and perpetrator roles were interlinked as supported by literature. Gender differences appear only on the subscale for perpetrators. Cyberbullying was positively associated with student burnout. High burnout risk was identified among 14.4% of the participants. Although there was no significant gender difference on the whole scale, results show that women scored higher on emotional exhaustion scale, while reduced personal accomplishment was more common among men. Results prove the relationship between self-esteem, cyberbullying and burnout. Student burnout can be predicted by low self-esteem, lack of intrinsic motivation and amotivation. The last item has predictive power by its own right.
Physical Description:21-42
ISSN:1215-5235