Videointerjúkkal támogatott 1956-os tanórák hatásainak kvalitatív vizsgálata az általános iskola 8. osztályaiban
Az MTA–SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport a 2019-es év folyamán partner pedagógusainak közreműködésével több témában videointerjús tanórákat szervezett, amelyeket az érintett diákokkal folytatott fókuszcsoport beszélgetések követtek. A tanulmány az általános iskola 8. osztá...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Iskolakultúra
31 No. 11-12 |
Kulcsszavak: | Történelem tanítása - általános iskola, Digitális oktatás - módszer, Oktatási módszer |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2021.11-12.28 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70814 |
Tartalmi kivonat: | Az MTA–SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport a 2019-es év folyamán partner pedagógusainak közreműködésével több témában videointerjús tanórákat szervezett, amelyeket az érintett diákokkal folytatott fókuszcsoport beszélgetések követtek. A tanulmány az általános iskola 8. osztályában „A forradalom indítószikrája. A MEFESZ” témájában megtartott tanóra után szervezett 5 fókuszcsoport tapasztalatait összegzi. A kutatási eredmények arra engednek következtetni, hogy tankönyvek absztrakt fogalmakkal teletűzdelt szövegeinek kiegészítése a szemtanúk visszaemlékezéseivel a diákok tananyaghoz való viszonyára pozitívan hathat. A diákok nem az elvont teoretikus megállapításokra, hanem a történelmi szereplők által megélt, de a saját életükben is hasznosítható praktikus emberi tapasztalatokra voltak elsősorban nyitottak. A videointerjús oktatási segédanyagok kiválóan alkalmasak a múlt és jelen közötti kapcsolatteremtésre, a múlt relevánssá tételére. Ezáltal a történelem oktatás képes hozzájárulni az állampolgári mentalitáskultúra formálásához is. In 2019, the MTA–SZTE Oral History and History Education Research Group with the cooperation of partner teachers organized classes using video interviews in various topics. These were followed by focus group discussions with the students involved. This study presents the conclusions drawn based on the 5 focus groups’ experience after the lesson ‘The spark of the revolution, the MEFESZ’ (Hungarian Federation of University and College Students’ Associations) taught in 8th grade in elementary school. By using the reflections of students the following questions are investigated: how we can pedagogically benefit from using video interviews when teaching; through which mechanisms the narrative sources of oral history make the learning process more effective. Research results suggest that supplementing the macro narratives of the textbooks – full of abstract concepts – with the micro narratives of witnesses make students’ attitude towards the course material more positive. Students are mainly open to practical human experiences lived by the historical persons that can also be utilized in their own life, rather than abstract theoretical statements. The micro narrative educational resources are excellent ways to make connection between past and present, also to make past relevant. This way teaching history can contribute to forming civic political culture as well. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 28-38 |
ISSN: | 1215-5233 |