Szakközépiskolából a felsőoktatásba lemorzsolódási veszélyek /

A lemorzsolódás vizsgálata és kockázati tényezőinek azonosítása évtizedek óta foglalkoztatja az oktatáskutatókat. A 70-es évektől folyamatosan születnek a lemorzsolódási rizikófaktorokat csoportosító, rendszerező publikációk. Tanulmányunkban az érettségit adó szakképzésben tanuló diákokat vizsgáljuk...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Józsa Gabriella
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 7-8
Kulcsszavak:Oktatásügy, Pedagógia
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/68836
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A lemorzsolódás vizsgálata és kockázati tényezőinek azonosítása évtizedek óta foglalkoztatja az oktatáskutatókat. A 70-es évektől folyamatosan születnek a lemorzsolódási rizikófaktorokat csoportosító, rendszerező publikációk. Tanulmányunkban az érettségit adó szakképzésben tanuló diákokat vizsgáljuk. Munkánkban arra keressük a választ, hogy a felsőoktatási intézménybe kerülés előtt milyen lemorzsolódási rizikófaktorok azonosíthatók. Próbamérésünkbe 105 fő végzős szakközépiskolai tanulót vontunk be. A vizsgálatban saját készítésű kérdőívet használtunk, melynek egyik része a felsőoktatásba továbbtanulni szándékozók lemorzsolódási rizikófaktorait igyekszik feltárni. Eredményeink, összhangban a szakirodalommal, azt mutatják, hogy már a felsőoktatásba jelentkezés előtt lehet lemorzsolódási rizikótényezőket azonosítani. Azonban vizsgálatunkban a családi háttér és továbbtanulás motívumai alapján képzett klaszterek szerint nem találtunk különbséget a lemorzsolódás kockázati tényezőiben. Míg a családi háttér csoportjai között csak a továbbtanulás szándékában, addig a továbbtanulási motiváció klaszterei alapján csupán a munkavállalás okában tudtunk kimutatni statisztikailag jelentős különbséget. Investigating dropout and identifying risk factors has occupied educational researchers for decades. Since the 1970s, there have been continuous publications grouping and systematizing dropout risk factors. In our study, we briefly review the literature on sociological, economic, and psychological approaches, which forms the theoretical basis of our study. In our work, we are looking for the answer to what dropout risk factors can be identified before entering a higher education institution. We included 105 graduating vocational high school students in our pilot measurement. In the study, we used a self-administered questionnaire, one part of which seeks to explore the drop-out risk factors of those intending to continue their studies in higher education. Our results, in line with the literature show that drop-out risk factors can be identified even before enrolling in higher education. However, in our study we found no difference in dropout risk factors based on clusters formed on the basis of family background and further learning motives. While we were able to show a statistically significant difference between the groups of the family background only in the intention to continue learning, based on the clusters of further learning motivation only in the reason for employment showed significant difference.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:88-103
ISSN:1215-5233