Az okostelefon- és YouTube-használat, valamint a serdülők attitűd- és normarendszerének összefüggései az önértékeléssel és a diákok kiégésével serdülők online normarendszere /

Háttér és célkitűzések: Az internet és a közösségi média térhódításának hatása a pszichológiai kutatások homlokterébe került az elmúlt évtizedben. A legkutatottabb korosztály a digitalizált világban született serdülők, akiknek az internet és a közösségi média használata napi rutin. Ezzel a serdülők...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Hegyi Ágnes
Jagodics Balázs
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 12
Kulcsszavak:Pszichológia, Internet használata, Média - közösségi, Serdülőkor - pszichológia, Számítógép-hálózat - Internet, Számítógép-hálózat - Internet és társadalom, Számítógép-hálózat - Internet - hatása - társadalmi
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57537
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Háttér és célkitűzések: Az internet és a közösségi média térhódításának hatása a pszichológiai kutatások homlokterébe került az elmúlt évtizedben. A legkutatottabb korosztály a digitalizált világban született serdülők, akiknek az internet és a közösségi média használata napi rutin. Ezzel a serdülők online jelenlétének negatívumai, pszichés terhek, például a túlzott okostelefon-használat, függőségek, hangulatzavarok is megjelentek. A közösségi oldalak egy specifikus képviselője, a Youtube a serdülőkori társas kapcsolatok egyik legrelevánsabb helyszíne, s világszerte az egyik legkedveltebb felületnek számít. Mindezek tükrében, kutatásunkban az okostelefonok és a Youtube használatának, valamint az önértékelés, a kiégés és a serdülők normarendszerének összefüggéseit tárgyaljuk.  Módszer: A kutatásban összesen 476 diák vett részt. A célcsoport 14-20 év közötti fiatal volt, akik a Mobilhasználati, a Mobilkötődés, a Rosenberg-féle Önértékelés, a Diák Kiégés, valamint a Youtube-hoz alakított normavizsgálat kérdőíveket töltötték ki online felületen. Eredmények: Az eredmények szerint a magyar serdülők legkedveltebb közösségi oldala a Youtube. A feltáró faktorelemzés alapján egyértelműen elkülöníthetők a pozitív és negatív hatású viselkedések a diákok megítélése alapján ezen az online felületen. A korrelációelemzések alapján a mobilkötődés és a kiégés pozitív, míg a mobilkötődés és az önértékelés negatív kapcsolatban áll egymással. A normavizsgálat további eredménye szerint az online térben is megjelenik a többszörös tudatlanság jelensége, vagyis a személyes és észlelt normák közötti jelentős különbség. Következtetések: Az eredmények alátámasztják, hogy a diákok életében fontos területet jelentenek az online felületek és a videómegosztó oldalak. Az online térben hasonló szociálpszichológiai jelenségek jönnek létre, mint a valóságban, vagyis az elfogadottnak vélt viselkedések hatással lehetnek az egyéni magatartásra is. A kutatás tapasztalatai segítenek megérteni a diákokat online térben érő hatásokat, illetve ezek kapcsolatát az egyéni és iskolai tényezőkkel. Ezek a tapasztalatok segíthetnek a későbbi intervenciós és prevenciós programok kidolgozásában.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:59-80
ISSN:1215-5233