A pedagógus professzió hazai megújításának esélyei a mesterpedagógus programok tükrében
Nemzetközi és hazai kitekintésben is jelentősen felértékelődött a pedagógus professzió szerepe: a köznevelési rendszer eredményességének egyik legjelentősebb tényezőjeként az oktatáspolitika központi elemévé vált. Ezzel összhangban a hazai Köznevelési Stratégiában is kiemelt szerepet kap a professzi...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2020
|
Sorozat: | Iskolakultúra
30 No. 10 |
Kulcsszavak: | Pedagógus hivatás |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2020.10.3 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57393 |
Tartalmi kivonat: | Nemzetközi és hazai kitekintésben is jelentősen felértékelődött a pedagógus professzió szerepe: a köznevelési rendszer eredményességének egyik legjelentősebb tényezőjeként az oktatáspolitika központi elemévé vált. Ezzel összhangban a hazai Köznevelési Stratégiában is kiemelt szerepet kap a professzió, így kidolgozásra került a pedagógusok életpályamodellje. Az ötfokozatú modell negyedik állomása a mesterpedagógus fokozat. Tanulmányunkban e fokozat potenciális jelöltjei által készített mesterprogramok (n = 813) elemzésének eredményeit mutatjuk be a folyamatos szakmai fejlődés, a fejlesztő-újító, az elemző-feltáró és a tudásmegosztó tevékenységek dimenziói mentén. Írásunkat egy átfogó kutatási kérdés megválaszolása vezérli: milyen eredményt terveztek a mesterpedagógusok a mesterprogramokban? The role of teaching profession has significantly increased in international and Hungarian perspectives: as one of the most significant factors in the effectiveness of public education system, it has become a central element of educational policy. The profession is in the focus of the Public Education Strategy – thus a career model for teachers has been developed. The fourth level of this model is the master teacher level. Our study presents the results of the analysis of master programs (n=813) prepared by candidates for this level. The results are presented along with the dimensions of continuous professional development, innovation, inquiry, and knowledge sharing. The study is guided by the following research question: what outcomes did the master teachers planned in their programmes? |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 3-24 |
ISSN: | 1215-5233 |