A kézírás és a gépírás összehasonlító vizsgálata a Mozgásjavító Általános Iskolában

A kézírás az egyik legnehezebb, legfinomabban koordinált mozgásos teljesítmény. Digitális világunkban azonban a számítógépes szövegszerkesztés térhódításával egyre inkább felmerül a kézírás ismeretének szükségessége és a gépírás tanításának elsődlegessége a kézírással szemben Az olvashatatlan vagy f...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Péntek-Dózsa Melinda
Séllei Beatrix
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2019
Sorozat:Iskolakultúra 29 No. 6
Kulcsszavak:Pedagógia
doi:10.14232/ISKKULT.2019.6.62

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/46524
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A kézírás az egyik legnehezebb, legfinomabban koordinált mozgásos teljesítmény. Digitális világunkban azonban a számítógépes szövegszerkesztés térhódításával egyre inkább felmerül a kézírás ismeretének szükségessége és a gépírás tanításának elsődlegessége a kézírással szemben Az olvashatatlan vagy fáradságos munkával járó kézírás negatívan befolyásolhatja az iskolai teljesítményt és a gyermekek önbecsülését. Mozgáskorlátozott gyermekek esetében, különösen finommotoros diszfunkcióval rendelkező gyermekek körében ez a kérdés még hangsúlyosabb. Megvizsgáltuk általános iskolás mozgáskorlátozott tanulók kézírási és gépírási teljesítményét másolási és diktálási feladatokban (n=123). Azt találtuk, hogy a tanulók kézfunkciója jelentősen befolyásolja a ceruzafogást és a gépelési módot, illetve a kézírás olvashatóságát, azonban a gépírás teljesítményével kevésbé függ össze (R²=22,8%, p=,024). A tanulók szignifikánsan gyorsabban írnak számítógéppel, mint kézírással (18,411 ≥ t ≥ 14,279; p= ,000, az átlagos különbség 3-400 graféma). Az is igaz, hogy azok a gyermekek, akik rosszabbul teljesítenek a kézírási feladatokban, a gépírási feladatokban is gyengébben teljesítenek, és így van ez fordítva is ( ,872 ≥ r ≥ ,744). A mozgáskorlátozott tanulók íráskészsége jelentősen elmarad a tipikusan fejlődő tanulók íráskészségétől. A hibákra vonatkozó eredmények pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy a tanulók a helyesírási hibát azonnal észlelik, a számítógépes íráskor rögtön javítják is, de nem tudatosítják a hibajavítást és nem alkalmazzák kézíráskor; hiszen a kézírásos feladatokban szignifikánsan több hibát találtunk, mint a gépírási feladatokban.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:62-87
ISSN:1215-5233