Red Riding Hood Across Media. Transmedia Storytelling in Contemporary Adaptations of “Little Red Riding Hood”

The dissertation explores the complex structure of transmedial universes, which are the most prevalent and pervasive model in contemporary popular culture, and examines them within an interdisciplinary framework. In the chapter on the theoretical background of the research, in addition to general th...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bálint Emma
További közreműködők: Cristian Réka Mónika (Témavezető)
Kérchy Anna (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2023-11-23
Kulcsszavak:adaptáció, mesekutatás, transzmediális narratológia
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.11761

Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/11761
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:The dissertation explores the complex structure of transmedial universes, which are the most prevalent and pervasive model in contemporary popular culture, and examines them within an interdisciplinary framework. In the chapter on the theoretical background of the research, in addition to general theories of adaptation, certain notions of media theory and transmedial narratology are included as well. Furthermore, as the title of the dissertation already indicates, the genre of the primary sources makes it necessary to incorporate relevant theories from the field of fairy tale studies as well, especially those referencing and relevant for the discussion of the story of “Little Red Riding Hood” in particular. The notion of transmedial microcosm used in this dissertation combines and complements Henry Jenkins's and Jan-Noël Thon's theories with Cristina Bacchilega's conception of the fairy-tale web. Transmedial microcosms thus designate and delineate specific groups of adaptations that are based on the same source text and recount narratives set within a shared storyworld, yet they are markedly distinct from other transmedial microcosms relying on the same source text. The dissertation analyzes five distinct groups of adaptations that can be understood as transmedial microcosms from within the transmedial universe of “Little Red Riding Hood.”
A disszertáció interdiszciplináris keretek között vizsgálja a napjaink populáris kultúrájában dominánsan jelen lévő transzmediális univerzumok szövevényes szerkezetét és megjelenéseit. A kutatás elméleti hátterét feldolgozó fejezetében az adaptációelméletek mellett hangsúlyos szerepet kapnak médiaelméleti és transzmediális narratológiai elemek, valamint az elsődleges források okán a mesekutatás főbb megközelítései is, különös tekintettel a „Piroska és a farkas” történetét elemző kutatásokra. A disszertációban használt transzmediális mikrokozmosz fogalma Henry Jenkins és Jan-Noël Thon elméleteit Cristina Bacchilega tündérmeseháló fogalmával ötvözi és egészíti ki azáltal, hogy olyan specifikus adaptációs csoportokat határol körül, amelyek egyazon forrásszövegre támaszkodva egymáshoz hasonlóan működnek, mégis különböznek más, ugyanahhoz a transzmediális univerzumhoz tartozó mikrokozmoszoktól. A dolgozat öt transzmediális mikrokozmoszt elemez, melyek többsége a 2010-es években készült (fiatal) felnőttek részére, és melyek minden esetben más adaptációs irányt mutatnak be. A disszertáció kettős célja, hogy felhívja a figyelmet a textuális szövegek állandó szerepére a transzmediális adaptációk kontextusában, valamint hogy a transzmediális mikrokozmosz fogalmának bevezetésével egy részletekben gazdagabb struktúrát alakítson ki a széles körben elterjedt transzmediális univerzumok meghatározására és értelmezésére.