A felnőttkori afáziához társuló szerzett olvasászavarok diagnosztikája, Felnőtt Olvasásteszt kidolgozása és alkalmazása a klinikumban

The importance of reading is not only manifested in school life it is also a key factor for personal and social goals in later life (Blomert & Csépe, 2012; Wolfgang & Molnár, 2012). A multidisciplinary interpretation of the results of studies in the fields of pedagogy, psychology, cognitive...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kis Orsolya
További közreműködők: Steklács János (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2023-05-17
Kulcsszavak:afázia, olvasás, szerzett olvasászavar, mérőeljárás, diagnosztikus értékelés; aphasia, reading, acquired reading disorders, reading assessment, diagnostic assessment
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.11596

mtmt:33609452
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/11596
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:The importance of reading is not only manifested in school life it is also a key factor for personal and social goals in later life (Blomert & Csépe, 2012; Wolfgang & Molnár, 2012). A multidisciplinary interpretation of the results of studies in the fields of pedagogy, psychology, cognitive neuroscience, and sociology contributes to the understanding of the complex process of reading. Among acquired disorders affecting the central nervous system, reading disorders are common, and in many cases are leading symptoms of language processes (Hallowell & Chapey, 2008; Papathanasiou & Coppens, 2013; Molnár-Tóth, 2021; Tóth, 2018). The purpose of our thesis is twofold. On the one hand, we aimed to increase knowledge about reading disorders by examining the main characteristics of adult acquired reading disorders. Our work can be considered as filling a gap in the field in the sense that there is no large-scale empirical research available from native Hungarian adult patients on this topic. Based on this, we further aimed to develop a reading battery that would allow for an objective assessment of acquired reading disorders associated with adult neurological disorders. A total of six studies were conducted. For the pilot measurements the aim was to try out the first version of the reading test and to observe reading disorders associated with aphasia. Based on our results, a modified version of the Adult Reading Test was developed with a scoring system based on the scores and reaction time values obtained in the large sample (N=480). We then used the test to conduct further and more comprehensive exploratory research. Our results support the view that reading assessment is important not only in exploring typical and atypical developmental trajectories, but also in exploring the overall cognitive-linguistic ability profile of adult acquired disorders. The aim of our thesis was to fully develop a reading assessment procedure that can be used in the clinical diagnostic process as well as in exploratory research of clinically presenting pathologies. The results obtained from our studies contribute to a multidisciplinary interpretative framework for reading-related knowledge.
Az olvasás fontossága nemcsak az iskolai előremenetelben, hanem a későbbi életben is kulcsfontosságú tényező a személyes és társadalmi célok elérésében (Blomert & Csépe, 2012; Wolfgang & Molnár, 2012). A pedagógia, a pszichológia, a kognitív idegtudományok és a szociológia területén végzett vizsgálatok eredményeinek multidiszciplináris értelmezése hozzájárul az olvasás komplex folyamatának megértéséhez. A központi idegrendszert érintő szerzett zavarok között gyakoriak az olvasási zavarok, amelyek rendszeresen a nyelvi károsodások egyik vezető tünete (Hallowell & Chapey, 2008; Papathanasiou & Coppens, 2013; Molnár-Tóth, 2021; Tóth, 2018). Az értekezés célja kettős. Egyrészt célunk a felnőttkori szerzett olvasási zavarok főbb jellemzőinek vizsgálatával az olvasási zavarokkal kapcsolatos ismeretek bővítése voltt. A témában nem áll rendelkezésre magyar anyanyelvű felnőtt páciensek olvasásával kapcsolatos nagyobb mintás empirikus kutatás. Erre alapozva további célunk volt egy olyan olvasásteszt fejlesztése, amely lehetővé teszi a felnőttkori neurológiai rendellenességekhez társuló szerzett olvasási zavarok objektív felmérését és diagnosztikus értékelését. Az értekezés összesen hat kutatást foglal magába. A pilot méréseknél az olvasásteszt első változatának kipróbálása és az afáziához társuló olvasási zavarok jellegzetességeinek feltárása volt a cél. Eredményeink alapján dolgoztuk ki a Felnőtt Olvasásteszt módosított változatát, amelynek értékelési rendszerét a nagy mintás (N=480) mérés során kapott pontszámok és reakcióidőértékek alapján alakítottuk ki. Ezt követően a mérőeljárást további feltáró kutatások elvégzésekor is alkalmaztuk. Eredményeink alátámasztják azt az álláspontot, hogy az olvasásvizsgálat nemcsak a tipikus és atipikus fejlődési rendellenességek feltárásakor fontos, hanem a felnőttkori szerzett zavarok kognitív-nyelvi képességprofiljának átfogó vizsgálatakor is kiemelt szerepet játszik. Az értekezés célja egy olyan olvasásvizsgáló eljárás teljeskörű kidolgozása volt, amely a klinikai diagnosztikus értékelésben, valamint a neurológiai kórképekhez kötődő kognitív-nyelvi állapot feltárásában és nyomonkövetésében egyaránt alkalmazható. A vizsgálataink során kapott eredmények hozzájárulnak az olvasással kapcsolatos ismeretek multidiszciplináris értelmezési keretéhez.