Tanulási erőforrás-indikátorok az öndeterminációs elmélet összefüggésében

Kutatásom célja az volt, hogy az öndeterminációs elmélet keretei között összefüggést tárjak fel a nem kognitív jellegű tanulási erőforrás-indikátorok és az öndeterminációs elmélet szerinti motivációs típusok között. Feltevésként együtt járást fogalmaztam meg a külső, introjektált, azonosult és belső...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bogdány Kenéz
További közreműködők: Jagodics Balázs (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:öndetermináció
motiváció
társas támogatás
kompetencia
tanulási erőforrás-indikátorok
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74606
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásom célja az volt, hogy az öndeterminációs elmélet keretei között összefüggést tárjak fel a nem kognitív jellegű tanulási erőforrás-indikátorok és az öndeterminációs elmélet szerinti motivációs típusok között. Feltevésként együtt járást fogalmaztam meg a külső, introjektált, azonosult és belső motiváció, valamint a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, aktív halogatás, passzív halogatás, fejlődési szemléletmód, rögzült szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód, érzelemközpontú megküzdési mód és az önértékelés között. Továbbá magyarázó kapcsolatot feltételeztem a belső motivációra vonatkozóan a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód kapcsán. A kérdés megvizsgálásra a Szegedi Tudományegyetem elsőéves hallgatói körében online kitöltéses kérdőíves eljárást alkalmaztam. A vizsgált tanulási erőforrás-indikátorok közül a négy motivációs típus, valamint a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód és önértékelés között fedeztem fel megbízható, szignifikáns kapcsolatot. Továbbá a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód és probléma-központú megküzdési módok az eredményeim alapján magyarázólag hatnak a négy motivációs típusra. A kapott eredmények vélhetően azt támasztják alá, hogy azon tanulási erőforrás-indikátorok esetén, melyek jól kapcsolhatók az öndeterminációs elmélet alapvető pszichológiai szükségletének valamelyikéhez erősebb korreláció vagy magyarázó hatás mutatkozik meg.