A szocio-ökonómiai státusz hatása a verbális képességek fejlődésére, valamint a társas kapcsolatok alakulására óvodáskorban
A szakdolgozat témája a szülők szoci-ökonómiai státuszának (SES) hatása óvódás korú gyermekeik kognitív fejlődésére, szocializációs képességeikre, különös tekintettel a verbális kifejezőképességükre illetve társas kapcsolatainak számára és minőségére. A vizsgálat elemzi a szülők (külön-külön és együ...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | kognitív fejlődés szülői hatások SES verbális kommunikáció szociometria |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74551 |
Tartalmi kivonat: | A szakdolgozat témája a szülők szoci-ökonómiai státuszának (SES) hatása óvódás korú gyermekeik kognitív fejlődésére, szocializációs képességeikre, különös tekintettel a verbális kifejezőképességükre illetve társas kapcsolatainak számára és minőségére. A vizsgálat elemzi a szülők (külön-külön és együtt is) társadalmi helyzetének, iskolázottságának hatását a gyermekek beszédkészségére, szókincsének mennyiségére és minőségére. Az alapfeltevésem az volt, hogy a fenti tényezők erőteljes hatást váltanak ki, a kapcsolatok erőssége és iránya is jól behatárolható. Emellett vizsgáltam, hogy az SES milyen hatással van a saját korosztályon belüli társas kapcsolatok kialakításának képességére, a gyermek népszerűségére, azzal a feltételezéssel, hogy a fenti tényezőket leginkább az édesapák SES-e befolyásolja. A szülők státuszát a Hollingshead index segítségével mértem. A gyermekek kognitív képességeinek felmérése dr.habil Gyarmathy Éva Kognitív Profil Tesztjét használtam (a felvételt videokamerával rögzítettem), a társas kapcsolatokat szociometria segítségével mértem. A cselekvések elemzése saját szerkesztésű kérdőív segítségével történt. A kiértékelés során több pontban is szignifikáns különbségeket mutatott a vizsgálat és számos előre nem látható összefüggés is feltárásra került. |
---|