Serdülőkorú gyermekek szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz összefüggései, az észlelt szülői stressz és nevelési stílus vonatkozásában

Jelen kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen összefüggés figyelhető meg a serdülők szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz között, figyelembevéve a gyermek által észlelt nevelési stílust és szülői stresszt. A vizsgálatban 58 7- 8. osztályos fiatal vett részt, aki...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kókai Andrea
További közreműködők: Kőrössy Judit (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:szociálisprobléma-megoldó gondolkodás
szocioökonómiai státusz
SES
serdülőkor
nevelési stílus
szülői stressz
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74422
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Jelen kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen összefüggés figyelhető meg a serdülők szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz között, figyelembevéve a gyermek által észlelt nevelési stílust és szülői stresszt. A vizsgálatban 58 7- 8. osztályos fiatal vett részt, akik közül 33 alacsony, 25 magas szocioökonómiai státuszúnak számított. Az elemzés során szignifikáns különbség jelent meg az alacsony és magas SES-sel rendelkező személyek átlaga között a pozitív orientáció tekintetében, valamint tendenciaszintű differencia a racionalitás skálán. A kérdőív többi dimenziójában nem látható eltérés a két csoport között. További eredmények, hogy az apa iskolai végzettsége és a támogató nevelés azonos irányú, gyenge korrelációt mutatott, valamint szintén gyenge, fordított irányú együttjárás jelent meg a szülői stressz és támogató nevelés között. A szociooökonómiai státusz és a szülői stressz kapcsolatát nem sikerült igazolni. Vizsgálatom eredményei alapján feltételezhető, hogy a szocioökonómiai státusz kismértékű kapcsolatban állhat a szociális kompetencia, ezen belül is a szociálisprobléma-megoldás jellemzőivel. Mindezeken felül látható bizonyos mértékű általános összefüggés a SES, a nevelési stílusok, valamint a szociálisprobléma megoldás egyes faktorai között. Az eredmények értelmezésénél azonban figyelembe kell venni a kis mintaelemszámot és a szülői jellemzők felmérésének módját, mint lehetséges befolyásoló tényezőt.