Serdülőkorú gyermekek szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz összefüggései, az észlelt szülői stressz és nevelési stílus vonatkozásában
Jelen kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen összefüggés figyelhető meg a serdülők szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz között, figyelembevéve a gyermek által észlelt nevelési stílust és szülői stresszt. A vizsgálatban 58 7- 8. osztályos fiatal vett részt, aki...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | szociálisprobléma-megoldó gondolkodás szocioökonómiai státusz SES serdülőkor nevelési stílus szülői stressz |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74422 |
Tartalmi kivonat: | Jelen kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen összefüggés figyelhető meg a serdülők szociálisprobléma-megoldó gondolkodása és a szocioökonómiai státusz között, figyelembevéve a gyermek által észlelt nevelési stílust és szülői stresszt. A vizsgálatban 58 7- 8. osztályos fiatal vett részt, akik közül 33 alacsony, 25 magas szocioökonómiai státuszúnak számított. Az elemzés során szignifikáns különbség jelent meg az alacsony és magas SES-sel rendelkező személyek átlaga között a pozitív orientáció tekintetében, valamint tendenciaszintű differencia a racionalitás skálán. A kérdőív többi dimenziójában nem látható eltérés a két csoport között. További eredmények, hogy az apa iskolai végzettsége és a támogató nevelés azonos irányú, gyenge korrelációt mutatott, valamint szintén gyenge, fordított irányú együttjárás jelent meg a szülői stressz és támogató nevelés között. A szociooökonómiai státusz és a szülői stressz kapcsolatát nem sikerült igazolni. Vizsgálatom eredményei alapján feltételezhető, hogy a szocioökonómiai státusz kismértékű kapcsolatban állhat a szociális kompetencia, ezen belül is a szociálisprobléma-megoldás jellemzőivel. Mindezeken felül látható bizonyos mértékű általános összefüggés a SES, a nevelési stílusok, valamint a szociálisprobléma megoldás egyes faktorai között. Az eredmények értelmezésénél azonban figyelembe kell venni a kis mintaelemszámot és a szülői jellemzők felmérésének módját, mint lehetséges befolyásoló tényezőt. |
---|