Az egyszeri nagyivás, az alkoholfogyasztási motivációk és a személyiség összefüggéseinek vizsgálata egyetemisták körében

Az egyetemisták körében széles körben elterjedt az alkohollal kapcsolatos abúzus, mely ebben a korosztályban nagyivás formájában történik meg leggyakrabban. A kutatásban a nagyivás, az alkoholfogyasztási motivációk, valamint a személyiség összefüggéseinek vizsgálata történt. Mintám 384 hallgatóból á...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Pribék Ildikó Katalin
További közreműködők: Bodóné Rafael Beatrix (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:nagyivás
binge drinking
alkoholfogyasztási motiváció
személyiség
szenzoros élménykeresés
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74228
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az egyetemisták körében széles körben elterjedt az alkohollal kapcsolatos abúzus, mely ebben a korosztályban nagyivás formájában történik meg leggyakrabban. A kutatásban a nagyivás, az alkoholfogyasztási motivációk, valamint a személyiség összefüggéseinek vizsgálata történt. Mintám 384 hallgatóból állt 18-30 év között, melyet nemekben kiegyenlítettem. A kutatásban négy kérdőívet alkalmaztam: az Alkoholfogyasztási Motivációi Módosított Kérdőív rövidített változatát (DMQ-R-SF-HU), az Alkoholhasználat Zavarainak Szűrőtesztjét (AUDIT), a Big Five Quastionniaire (BFQ) kérdőívet és a Szenzoros Élménykeresés Skálát (BSSS-8). A nagyivás pozitív, lineáris együttjárást mutat a kockázatos alkoholfogyasztással. A férfi hallgatók átlagosan többször számolnak be nagyivásról. Személyiség szempontjából a nagyivásra a szenzoros élménykeresés és a lelkiismeretesség mutatta a legmarkánsabb prediktív hatást. Összességében a nagyivás legerősebb magyarázó ereje a fokozásos alkoholfogyasztási motiváció, illetve a lelkiismeretesség volt. A kutatás eredményei a prevencióban, illetve terápiás gyakorlatban hasznosíthatóak.