A mobiltelefon használat hatása a kognitív funkciókra

Szakdolgozatomban megvizsgálom, hogy a mobiltelefonok mindennapi használata hogyan függ össze a kognitív funkciók (figyelem, koncentrálóképesség, érzékelés, észlelés, végrehajtó funkciók, emlékezeti és gondolkodási funkciók) változásaival, illetve a szorongási szinttel. Kutatásomban a vizsgálati sze...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kovács Zsuzsanna
További közreműködők: Szokolszky Ágnes (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:mobiltelefon használat
figyelem
memória
zenehallgatás
szorongás
függőség
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/73912
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Szakdolgozatomban megvizsgálom, hogy a mobiltelefonok mindennapi használata hogyan függ össze a kognitív funkciók (figyelem, koncentrálóképesség, érzékelés, észlelés, végrehajtó funkciók, emlékezeti és gondolkodási funkciók) változásaival, illetve a szorongási szinttel. Kutatásomban a vizsgálati személyek egyik csoportját arra kértem, hogy használjanak mobiltelefont, a másik csoportot pedig arra, hogy a mobiltelefonjukon hallgassanak zenét 15 percben. Ezután kérdőívek segítségével vizsgáltam a fent felsorolt kognitív funkciókat, valamint a szorongási szintet. A kutatásban 80 fő vett részt, 40 férfi és 40 nő. A résztvevők életkora 18 és 45 év között volt, életkori kategóriák szerint történt az adatgyűjtés. Szempont volt, hogy mindennapos mobiltelefon használók vegyenek részt a kutatásban, akik nemcsak telefonhívásra használják a készüléket. Továbbá hat személlyel félig strukturált interjút vettem fel, amin keresztül részletesebben vizsgáltam a mobilozási szokásokat, illetve a szokásokhoz, a mobiltelefonhoz fűződő érzéseket. A kutatás eredményei azt támasztják alá, hogy akik mobiltelefont használtak a kognitív tesztek előtti 15 percben rosszabb eredményt értek el a kognitív teszteken, valamint magasabb szorongási szintet mutattak. A kérdőívek eredményei szerint a megkérdezettek többsége leggyakrabban internetes kommunikációra (Facebook, Instagram, Gmail) használja készülékét, a legtöbben, 35%, 3-4 órát töltenek mobiltelefon használattal. A motiváció kérdésében az interjúknál, leggyakrabban a kommunikációs igényt, tájékozódást válaszolták a résztvevők.