The sociological and psychological dimensions of American legal realism
Az amerikai jogi realizmus nem az ismeretelméletből, vagy szemantikából eredő tanok terjesztésére koncentráló jogelméleti irányzat, hanem mindenekelőtt a joggyakorlathoz kapcsolódó konkrét problémák megértésére és megoldására irányuló kísérlet. Az iskola szociológiai alapállású abban az értelemben,...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Szeged
2024
|
Sorozat: | Acta Universitatis Szegediensis : forum : acta juridica et politica
14 No. 2 |
Kulcsszavak: | Jogelmélet |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/85280 |
Tartalmi kivonat: | Az amerikai jogi realizmus nem az ismeretelméletből, vagy szemantikából eredő tanok terjesztésére koncentráló jogelméleti irányzat, hanem mindenekelőtt a joggyakorlathoz kapcsolódó konkrét problémák megértésére és megoldására irányuló kísérlet. Az iskola szociológiai alapállású abban az értelemben, hogy hangsúlyozza a jogi normák szociológiai hátterét, a társadalmi tények szerepét a jogértelmezésnél, illetve a jog és a társadalmi élet szükségleteinek meghatározásánál. A jogot – a jogi pragmatizmussal egybecsengően – annak előrejelzéseként fogja fel, hogy a bíróságok adott esetekben valószínűleg hogyan fognak dönteni. A skandináv jogi realizmushoz hasonlóan abban a tekintetben is jogszociológiai megközelítésűnek tekinthető az amerikai realista iskola, hogy az igazságosságot nem a priori elképzelések alapján határozza meg, hanem a jogrendszernek az egymással versengő társadalmi igények kiegyensúlyozására való képessége alapján. A jogi realizmus, a szociológiai megközelítése mellett erősen kötődik a pszichológiához is, és az iskolán belül a szociológiai és pszichológiai megközelítés az iskola két markáns alakjánál világosan elválik. A tanulmány ennek bemutatására vállalkozik. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 35-47 |
ISSN: | 2063-2525 |