The sociological and psychological dimensions of American legal realism

Az amerikai jogi realizmus nem az ismeretelméletből, vagy szemantikából eredő tanok terjesztésére koncentráló jogelméleti irányzat, hanem mindenekelőtt a joggyakorlathoz kapcsolódó konkrét problémák megértésére és megoldására irányuló kísérlet. Az iskola szociológiai alapállású abban az értelemben,...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Badó Attila
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Szeged 2024
Sorozat:Acta Universitatis Szegediensis : forum : acta juridica et politica 14 No. 2
Kulcsszavak:Jogelmélet
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/85280
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az amerikai jogi realizmus nem az ismeretelméletből, vagy szemantikából eredő tanok terjesztésére koncentráló jogelméleti irányzat, hanem mindenekelőtt a joggyakorlathoz kapcsolódó konkrét problémák megértésére és megoldására irányuló kísérlet. Az iskola szociológiai alapállású abban az értelemben, hogy hangsúlyozza a jogi normák szociológiai hátterét, a társadalmi tények szerepét a jogértelmezésnél, illetve a jog és a társadalmi élet szükségleteinek meghatározásánál. A jogot – a jogi pragmatizmussal egybecsengően – annak előrejelzéseként fogja fel, hogy a bíróságok adott esetekben valószínűleg hogyan fognak dönteni. A skandináv jogi realizmushoz hasonlóan abban a tekintetben is jogszociológiai megközelítésűnek tekinthető az amerikai realista iskola, hogy az igazságosságot nem a priori elképzelések alapján határozza meg, hanem a jogrendszernek az egymással versengő társadalmi igények kiegyensúlyozására való képessége alapján. A jogi realizmus, a szociológiai megközelítése mellett erősen kötődik a pszichológiához is, és az iskolán belül a szociológiai és pszichológiai megközelítés az iskola két markáns alakjánál világosan elválik. A tanulmány ennek bemutatására vállalkozik.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:35-47
ISSN:2063-2525