A szegedi Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola és a Ferenc József Tudományegyetem együttműködése a tanárképzés szolgálatában, 1928-1947

In my study I demonstrate the creative process of the cooperative framework between two institutions of high education in Szeged, the National Civic School Teacher Training College and the József Ferenc University from the very first school year in Szeged in 1928 until the last one in 1947, that is,...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fizel Natasa
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2023
Sorozat:Válogatott tanulmányok a neveléstörténet tárgyköréből
Kulcsszavak:Neveléstörténet - Magyarország - 1928-1947, Pedagógia - kutatás, Tanárképzés - Szeged - 1928-1947
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/84122
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:In my study I demonstrate the creative process of the cooperative framework between two institutions of high education in Szeged, the National Civic School Teacher Training College and the József Ferenc University from the very first school year in Szeged in 1928 until the last one in 1947, that is, until a dispute that ended their cooperation. The discussion was aimed at the rate of role of the two institutions in civic school teacher training. My goal is to review the historical background and the method of research and then give answers to the following questions: what stages did the coming about of the cooperation go through? What effect did this collaboration have on the everyday life of the students? How is the dispute about the creation of the framework presented in the most important organ of civic school teachers, Polgári Iskolai Tanáregyesületi Közlöny (Civic School Teachers Association Gazette)? Kutatásom fókuszába 2011-ben került a szegedi Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola története, és kiemelten annak Horthy-korszakban való históriája, mint legvirágzóbb, legpéldaértékűbb szakasza a polgári-, később általános iskolai tanárképzésnek. Jelen tanulmányomban ennek a vizsgálatnak egy részletét, a Tanárképző Főiskola és a szegedi Ferenc József Tudományegyetem a polgári iskolai tanárképzés területén folyó együttműködését szeretném bemutatni az 1928 és 1947 között időszakban. Vizsgálatom célja tisztázni, hogy milyen jellegű diszkussziók előzték meg a két említett intézmény együttműködését, hogyan és milyen szinteken zajlott a közös munka, valamint, hogy a főiskola és az egyetem egyszerűen csak kooperált egymással a tanárképzés minőségének javítása érdekében, vagy többről volt szó: két intézmény alárendelt kapcsolatáról, amit a kölcsönös érdekek tartottak egyben? Kutatásom során leíró jellegű, primer forrásokra támaszkodó történeti megközelítést, forráselemzést alkalmaztam, elsősorban az Országos Polgári Iskolai Tanáregyesület cikkeit használtam fel. Szekunder forrásként mások mellett a Tanárképző Főiskola 1935-ben kiadott szervezeti szabályzatát,2 Somogyi József Hazánk közoktatásügye a világháborúig című munkáját (Somogyi, 1942), Karády Viktor és Valter Csilla a Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola diplomásairól szóló könyvét (Karády és Valter, 1990), valamint a főiskola Szegedre kerülésének 70. évfordulója alkalmából megjelenet főiskola-történeti munkát (Bereczki, 1998) használtam fel.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:63-82
ISBN:978-963-648-018-9