Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe
Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelenn...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Belvedere Meridionale
Szeged
2023
|
Sorozat: | Modern történelemoktatás
Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások |
Kulcsszavak: | Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231 |
Tartalmi kivonat: | Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 53-66 |
ISBN: | 978-615-6060-74-7 |
ISSN: | 2786-1260 |