Az élelmiszerek kettős minőségének fogyasztói megítélése kérdőíves felmérés alapján

Az élelmiszerek kettős minősége, tehát az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév és/vagy nagyon hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű/öszszetételű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése volt az élelmiszerlánc területén. Az Eu...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Bognár Lajos
Dorkó Annamária
László Veronika
Fekete László
Szakos Dávid
Kasza Gyula
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest 2020
Sorozat:Élelmiszervizsgálati közlemények 66 No. 3
Kulcsszavak:Élelmiszerminőség, Fogyasztói magatartás, Kérdőíves felmérés
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/79373
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az élelmiszerek kettős minősége, tehát az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév és/vagy nagyon hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű/öszszetételű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése volt az élelmiszerlánc területén. Az Európai Bizottság termék-öszszehasonlító és fogyasztói vizsgálatait megelőzve a NÉBIH már 2014 óta vizsgálja a kérdéskört többféle módszertan alkalmazásával. Cikkünkben az EU által is támogatott RCR-EFSQ CHAFEA projekt keretében végzett fogyasztói kutatás eredményeit mutatjuk be. A kettős minőség témaköre hangsúlyosan van jelen a köztudatban. A magyar fogyasztók közel fele észlelt már konkrét különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. Ötből három megkérdezett személy szerint a kettős minőség elfogadhatatlan, és tízből kilenc ember szerint fontos, hogy a kettős minőség fennállása esetén a gyártó a termékjelölésen tájékoztassa a fogyasztót. Egyértelműen szükséges tehát a kérdéskör hatósági szintű kezelése, nemcsak az irányelvmódosítás következtében jogszabályi szinten, hanem a fogyasztók tájékoztatása tekintetében is. A válaszadók véleménye alapján az esetleges különbségeket egyértelműen meg kell jelölni a termék csomagolásán. A kutatásunk során feltárt fogyasztói vélemények iránymutatást adhatnak a jövőbeli termék-összehasonlító vizsgálatok tervezéséhez, valamint a gyártóknak a helyzet fogyasztóbarát kezeléséhez.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:3040-3047
ISSN:0422-9576