Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben
A digitális transzformáció hatása már régóta érezhető az oktatási szektorban. Az elmúlt évben a köznevelési intézmények kényszerűen alkalmazkodtak a digitális munkarend sajátosságaihoz. Az iskolabezárások, illetve a digitális munkarend negatív hatásai között említhetjük a tanulmányi elmaradást (lear...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Szeged
2021
|
Sorozat: | Új kutatások a neveléstudományokban
14 Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira 14 |
Kulcsszavak: | Digitális munkarend, Pedagógiai kutatás, Világjárvány - 2020-2021, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása, Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés, Kérdőíves felmérés |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78918 |
Tartalmi kivonat: | A digitális transzformáció hatása már régóta érezhető az oktatási szektorban. Az elmúlt évben a köznevelési intézmények kényszerűen alkalmazkodtak a digitális munkarend sajátosságaihoz. Az iskolabezárások, illetve a digitális munkarend negatív hatásai között említhetjük a tanulmányi elmaradást (learning loss), amely a munkaerőpiacra és így a gazdaságra is kihatással bír. Szintén a negatív hatások közé sorolhatjuk a társas-szocializációs hatások elmaradását (UNESCO, UNICEF, & World Bank, 2021). Több kutatás is foglalkozott már a magyar köznevelés tapasztalataival (Engler et al., 2021; Fekete M., 2020; Fekete & Porkoláb, 2020; Nahalka, 2021; Polónyi, 2021;). Mindezek alapján fontos kérdés, hogy az intézmények hogyan viselkedtek ebben a helyzetben, milyen alkalmazkodási stratégiákat valósítottak meg. Kutatásunkban egy országos projekt hatásméréséhez kapcsolódóan mértük fel 2020 májusában hátrányos helyzetű térségekben működő általános iskolák pedagógusai körében a digitális munkarendre való átállás tapasztalatait egy online kérdőív segítségével. A tisztított adatbázisban 343 intézmény 4028 pedagógusának válaszai szerepelnek. A demográfiai kérdések mellett felhasználtuk a pedagógusok digitális kompetenciáját mérő DigCompEdu-kérdőívet (Redecker & Punie, 2017), illetve saját fejlesztésű kérdéseket tettünk fel a digitális munkarend megvalósításával kapcsolatosan. A kutatás során létrehozott keretrendszer a megküzdési stratégiák analógiája alapján írja le az elsődleges pedagógiai reakciókat a pedagógiai gyakorlat változása, a rendelkezésre álló előfeltételek, illetve a pedagógusok digitális kompetenciája és a diákok elérése tükrében. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 239-252 |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
ISSN: | 2062-090X |