Előre- és visszatekintés egy súlyosan-halmozottan fogyatékos kliensem életútja környezeti tényezők tükrében /
Egy súlyosan-halmozottan fogyatékos fiatal felnőtt kliensem gyermekkori életútját járom körbe, különböző fejlődési területekre visszatekintve. A tanulmány multidiszciplináris megközelítéssel íródott, különös tekintettel a korai évekre: fejlődéslélektani hangsúllyal, ötvözve a környezetpszichológiai...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Szeged
2023
|
Sorozat: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
|
Kulcsszavak: | Környezetpszichológia, Fogyatékosság - értelmi |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78875 |
Tartalmi kivonat: | Egy súlyosan-halmozottan fogyatékos fiatal felnőtt kliensem gyermekkori életútját járom körbe, különböző fejlődési területekre visszatekintve. A tanulmány multidiszciplináris megközelítéssel íródott, különös tekintettel a korai évekre: fejlődéslélektani hangsúllyal, ötvözve a környezetpszichológiai és a rendszerelméleti tényezőket. Ma már különböző egyezményekhez csatlakozva, mint például a CRPD a lehetőségek, normák adottak, megjelennek általános alapelvek, jogi garanciák, de talán érdekes és fontos az lehet, hogy ezek a koherens, átfogó elgondolások, hogyan jelennek meg konkrétan a gyakorlatban emberi tevékenységeink által. Ugyanakkor nem csak a hogyan kérdésekre keresem a választ, a tanulmány értékét a modern hazai és nemzetközi eredmények beemelése adja, amely vízionál egy minőségi életútkísérést. Az ember mindig valamilyen környezetben él, mely többek között hat közérzetére, viselkedésére, végső soron a fejlődésre. Ugyanakkor az egyes környezetek más-más rendszereket alkotnak, eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Közös bennük az ember, aki környezete partnere, aközben maga is egy bonyolult, nyitott, dinamikus, önszabályozó rendszer. Az egyes alapellátásokban a cél az emberre irányul, de más szemlélettel valósul meg. Olvashatunk az inkluzív koragyermekkori nevelés környezeti elemzéséről, egy újfajta felépítésű önreflexiós eszközről, elgondolkodva közben azon, miért fontos az önnevelés, és a csapatmunka. Elemző betekintést kapunk egy ápoló-gondozó otthon strukturális felépítésébe, miközben érzékeljük, hogy az egyes szakmai elvek különbözősége hogyan hat az ott lakó fogyatékos emberekre, és a dolgozói utakra. Mindeközben kirajzolódik bennünk a fogyatékos emberről való gondolkodás sokfélesége, de irányt adnak a „beteg szerep” felülírására modern emberképpel rendelkező előremutató tudományos ismeretek, az épületbiológia, a nevelés humán felfogása vagy a gyermeki agy fejlődésének új ismeretei köréből. Végül konstruktív javaslatok olvashatók, melyek támpontokat kívánnak adni kapcsolati illeszkedéseinkhez, kiemelten fontosan kezelve a korai életéveket, ugyanakkor rávilágítva arra is, hogy életünk nagyobb részét felnőttként éljük le. A kedves Olvasókat szeretném cselekvő jelenlétre, a leírtak adaptivitásra meghívni, hiszen nincs jobb, mint egy jó elmélet, de rajtunk is múlik a változás előidézése. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 86-94 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |