Féligazság vagy zseniális intuíció?

E tanulmányban három olyan személy munkásságát vizsgáljuk meg a mai kutatások fényében, akik ötleteikkel megelőzték korukat, gondolkodásuk, módszereik előre vitték a nevelés-oktatás elméletét, illetve gyakorlatát. Közös e három személyben az is, hogy kutatásuk, vagy annak elméleti háttere ma már meg...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tiszai Luca
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet Szeged 2023
Sorozat:A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Kulcsszavak:Jean Piaget, Florence Goodenough, Carl Henry Delacato, Gyógypedagógia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78871
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:E tanulmányban három olyan személy munkásságát vizsgáljuk meg a mai kutatások fényében, akik ötleteikkel megelőzték korukat, gondolkodásuk, módszereik előre vitték a nevelés-oktatás elméletét, illetve gyakorlatát. Közös e három személyben az is, hogy kutatásuk, vagy annak elméleti háttere ma már megkérdőjelezhető. Mégis, hírnevük, hatásuk, vagy az őket övező tisztelet miatt életművük továbbra is hat olyan területeken is, ahol már érdemes volna felülvizsgálni az elgondolásaikat. Jean Piaget a gyermeki gondolkodás fejlődéséről szóló elméletét igen kis elemszámú minta vizsgálatával végezte, a saját gyermekeinek és hasonló társadalmi osztályból származó ismerősök gyermekeinek megfigyeléséből vont le következtetéseket. A gondolkodás fejlődéséről szóló elképzelései részben időtállóak, míg számos elgondolását cáfolta a fejlődéstudomány. Goodenough akkor alkotta meg az intelligenciahányadossal korreláló rajzkvóciens fogalmát, mikor az intelligencia kutatása még gyermekcipőben járt. A kutatók véleménye megoszlik az RQ validitását illetően, mai követői egy kis módosítással alkalmazzák az általa kidolgozott eljárást. Delacato az agy filogenetikus fejlődésére alapozta a mozgáskoncepcióját, ami (attól eltekintve, hogy az elméleti alapja nem állja meg a helyét), ma is hatékony mozgásterápiás megközelítések alapjává vált. Kik voltak ők, mennyiben hordozzák koruk szemléletét és mennyiben hoztak újdonságot? Hogyan él tovább a munkásságuk, hogyan fejlesztették tovább a módszereiket, illetve milyen kritikát fogalmaz meg ezekkel kapcsolatban a 21. század fejlődéstani, pszichológiai vagy pedagógiai kutatása?
Terjedelem/Fizikai jellemzők:57-64
ISBN:978-963-306-920-2