Komplex problémamegoldó gondolkodás - végrehajtó funkciók - oktatási robotika, avagy a 21. századi képességek fejlesztésének jelentősége
Nagy József több mint húsz évvel ezelőtt vázolta fel a kritikus kognitív képességek rendszerét. Értelmezése szerint e kritikus készségek elsajátítása meghatározó szerepű a képességek, kompetenciák, valamint az egész személyiség fejlődésében. Mára számos tanulmány, könyv illetve komplex mérőfejlesztő...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Szeged
2023
|
Sorozat: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
|
Kulcsszavak: | Problémamegoldó gondolkodás, Tanulási zavar, Képességfejlesztés, Pedagógia - módszer |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78867 |
LEADER | 02832naa a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta78867 | ||
005 | 20230522121153.0 | ||
008 | 230522s2023 hu o 0|| hun d | ||
020 | |a 978-963-306-920-2 | ||
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 2 | |a Mucsiné Erdei Mónika | |
245 | 1 | 0 | |a Komplex problémamegoldó gondolkodás - végrehajtó funkciók - oktatási robotika, avagy a 21. századi képességek fejlesztésének jelentősége |h [elektronikus dokumentum] / |c Mucsiné Erdei Mónika |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |b Szeged |c 2023 | ||
300 | |a 20-30 | ||
490 | 0 | |a A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig | |
520 | 3 | |a Nagy József több mint húsz évvel ezelőtt vázolta fel a kritikus kognitív képességek rendszerét. Értelmezése szerint e kritikus készségek elsajátítása meghatározó szerepű a képességek, kompetenciák, valamint az egész személyiség fejlődésében. Mára számos tanulmány, könyv illetve komplex mérőfejlesztőcsomag is született e kritikus képességek megismerése, diagnosztizálása és fejlesztése érdekében. Az oktatásban és a mindennapi életben való sikerességhez szükséges készségek-képességek jelentősége, szerepe ugyanakkor dinamikusan alakul át a társadalmi és gazdasági élet változásával párhuzamosan. Zahidi és Leopold írásukban az ún. 21. századi készségek listájának jelentős átrendeződését vetítették előre. A tíz legfontosabb képesség közül jelentősen előtérbe került például a kreativitás. A kutatók vélekedése alapján a legnagyobb jelentőségű 21. századi képesség továbbra is a komplex problémamegoldó gondolkodás. A problémamegoldó képesség szerepe kiemelkedő a tanulásban. Alapja a probléma felismerése, és az ebből kiinduló fázisok szükség esetén ciklikusan ismétlődő sorozata. Egy más megközelítésben a problémamegoldó gondolkodás a végrehajtó funkciók egyik altípusába az ún. hideg végrehajtó funkciók közé tartozik. A végrehajtó funkciók kulcsfontosságúak lehetnek a tanulási zavart mutató tanulók iskolai sikerességében. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése oktatási célú robotok segítségével, sikerrel valósítható meg a sajátos nevelési igény több típusa esetén, segítségükkel áthidalva akár kognitív területek sérüléséből fakadó nehézségeket is. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Problémamegoldó gondolkodás, Tanulási zavar, Képességfejlesztés, Pedagógia - módszer | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/78867/1/gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_020-030.pdf |z Dokumentum-elérés |