Komplex problémamegoldó gondolkodás - végrehajtó funkciók - oktatási robotika, avagy a 21. századi képességek fejlesztésének jelentősége
Nagy József több mint húsz évvel ezelőtt vázolta fel a kritikus kognitív képességek rendszerét. Értelmezése szerint e kritikus készségek elsajátítása meghatározó szerepű a képességek, kompetenciák, valamint az egész személyiség fejlődésében. Mára számos tanulmány, könyv illetve komplex mérőfejlesztő...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Szeged
2023
|
Sorozat: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
|
Kulcsszavak: | Problémamegoldó gondolkodás, Tanulási zavar, Képességfejlesztés, Pedagógia - módszer |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78867 |
Tartalmi kivonat: | Nagy József több mint húsz évvel ezelőtt vázolta fel a kritikus kognitív képességek rendszerét. Értelmezése szerint e kritikus készségek elsajátítása meghatározó szerepű a képességek, kompetenciák, valamint az egész személyiség fejlődésében. Mára számos tanulmány, könyv illetve komplex mérőfejlesztőcsomag is született e kritikus képességek megismerése, diagnosztizálása és fejlesztése érdekében. Az oktatásban és a mindennapi életben való sikerességhez szükséges készségek-képességek jelentősége, szerepe ugyanakkor dinamikusan alakul át a társadalmi és gazdasági élet változásával párhuzamosan. Zahidi és Leopold írásukban az ún. 21. századi készségek listájának jelentős átrendeződését vetítették előre. A tíz legfontosabb képesség közül jelentősen előtérbe került például a kreativitás. A kutatók vélekedése alapján a legnagyobb jelentőségű 21. századi képesség továbbra is a komplex problémamegoldó gondolkodás. A problémamegoldó képesség szerepe kiemelkedő a tanulásban. Alapja a probléma felismerése, és az ebből kiinduló fázisok szükség esetén ciklikusan ismétlődő sorozata. Egy más megközelítésben a problémamegoldó gondolkodás a végrehajtó funkciók egyik altípusába az ún. hideg végrehajtó funkciók közé tartozik. A végrehajtó funkciók kulcsfontosságúak lehetnek a tanulási zavart mutató tanulók iskolai sikerességében. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése oktatási célú robotok segítségével, sikerrel valósítható meg a sajátos nevelési igény több típusa esetén, segítségükkel áthidalva akár kognitív területek sérüléséből fakadó nehézségeket is. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 20-30 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |