A dadogó gyermekek ritmikai képességei

A zenei képességek, ezen belül a ritmikai képességek mélyebb megismerése számos kutatás tárgya. Janurik és Józsa (2013) a zenei képességek fejlődését vizsgálták négy- és nyolcéves kor között. Zenei képességtesztet dolgoztak ki, mely részletes képet nyújt a dallamhallás, harmóniahallás, ritmushallás,...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tóthné Aszalai Anett
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet Szeged 2023
Sorozat:A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Kulcsszavak:Dadogás, Beszédkészség fejlesztése - módszer, Beszédzavarok, Logopédia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78865
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A zenei képességek, ezen belül a ritmikai képességek mélyebb megismerése számos kutatás tárgya. Janurik és Józsa (2013) a zenei képességek fejlődését vizsgálták négy- és nyolcéves kor között. Zenei képességtesztet dolgoztak ki, mely részletes képet nyújt a dallamhallás, harmóniahallás, ritmushallás, hangszín- és dinamikahallás képességeiről. Eredményeik szerint a ritmushallás a négy évet átfogó keresztmetszeti vizsgálat során évről évre szignifikánsan fejlődik, a legnagyobb fejlődést a hallás utáni ritmus-megkülönböztetés mutatja. Lényegesen kevesebb tudományos munka foglalkozik az atipikus fejlődést mutató csoportokkal, például a dadogó óvodáskorú gyermekekkel. Kanizsai (1961) megfogalmazásában „a dadogás a beszéd összerendezettségének a zavara, amely a ritmus és az ütem felbomlásában, és a beszéd görcsös szaggatottságában jelentkezik.” A dadogás a beszédfolyamatosság zavara, melynek egy jellemző tünete a környezet számára is jól érzékelhető beszédritmus zavara. A dadogás kezelésének hagyományos logopédiai terápiás gyakorlata beépíti a mozgás-, zenei- és beszédritmus gyakorlatait (pl. Komplex művészeti terápia, Intenzív terápia). Tanulmányunk középpontjában a ritmikai képességek megismerése áll 3-6 éves dadogó gyermekeknél. Célunk az, hogy bemutassuk a ritmus, a ritmikai képességek jellemzőit, az állapotmegismerés eddigi vizsgálati módszereit, eszközeit, a téma szakirodalmának az összegzésével (Brown, Wilson, Packman, Halaki, Andrews, O’Brian, 2021; Wieland, McAuley, Dilley és Chang, 2017). Az eddigi eredmények analízisével új kutatási irányokat kívánunk felvázolni.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:5-12
ISBN:978-963-306-920-2