Saga literacy kognitív megközelítés az irodalomtanításban /

Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymá...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Domsa Zsófia
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport Szeged 2022
Sorozat:nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények 1 No. 1
Kulcsszavak:Irodalom tanítása - módszer
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ncognito/2022.1.82-102

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77973
LEADER 02205nab a2200229 i 4500
001 acta77973
005 20221220093552.0
008 221220s2022 hu o 0|| hun d
022 |a 2939-5658 
024 7 |a 10.14232/ncognito/2022.1.82-102  |2 doi 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Domsa Zsófia 
245 1 0 |a Saga literacy   |h [elektronikus dokumentum] :  |b kognitív megközelítés az irodalomtanításban /  |c  Domsa Zsófia 
260 |a Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport  |b Szeged  |c 2022 
300 |a 82-102 
490 0 |a nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények  |v 1 No. 1 
520 3 |a Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Irodalom tanítása - módszer 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/77973/1/ncognito_2022_001_082-102.pdf  |z Dokumentum-elérés