Saga literacy kognitív megközelítés az irodalomtanításban /
Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymá...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport
Szeged
2022
|
Sorozat: | nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények
1 No. 1 |
Kulcsszavak: | Irodalom tanítása - módszer |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ncognito/2022.1.82-102 |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/77973 |
LEADER | 02205nab a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta77973 | ||
005 | 20221220093552.0 | ||
008 | 221220s2022 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 2939-5658 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ncognito/2022.1.82-102 |2 doi | |
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Domsa Zsófia | |
245 | 1 | 0 | |a Saga literacy |h [elektronikus dokumentum] : |b kognitív megközelítés az irodalomtanításban / |c Domsa Zsófia |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport |b Szeged |c 2022 | ||
300 | |a 82-102 | ||
490 | 0 | |a nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények |v 1 No. 1 | |
520 | 3 | |a Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Irodalom tanítása - módszer | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/77973/1/ncognito_2022_001_082-102.pdf |z Dokumentum-elérés |