Saga literacy kognitív megközelítés az irodalomtanításban /
Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymá...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport
Szeged
2022
|
Sorozat: | nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények
1 No. 1 |
Kulcsszavak: | Irodalom tanítása - módszer |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ncognito/2022.1.82-102 |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/77973 |
Tartalmi kivonat: | Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 82-102 |
ISSN: | 2939-5658 |