A magyar élclap‐irodalom kezdetei és A Nagy Tükör

Jókai Mór legismertebb és leghosszabb életű élclapja az Üstökös, azonban ennek nagy sikerét megelőzte a szerző egy másik humorisztikus folyóirata, A Nagy Tükör. Erről a lapról igen keveset írtak eddig az irodalom‐ és sajtótörténészek, a magyar élclap‐irodalomban való jelentőségét pedig nem tárgyaltá...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kiss A. Kriszta
További közreműködők: Jókai Mór
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Magyar Irodalmi Tanszék Szeged 2022
Sorozat:Acta historiae litterarum hungaricarum 37-38
Kulcsszavak:Humor - magyar - 19. sz., Sajtótörténet - magyar - 19. sz.
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77931
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Jókai Mór legismertebb és leghosszabb életű élclapja az Üstökös, azonban ennek nagy sikerét megelőzte a szerző egy másik humorisztikus folyóirata, A Nagy Tükör. Erről a lapról igen keveset írtak eddig az irodalom‐ és sajtótörténészek, a magyar élclap‐irodalomban való jelentőségét pedig nem tárgyalták behatóan. Ta‐ nulmányomban főleg azokat a kérdéseket veszem sorra, hogy A Nagy Tükör különbözik‐e, és ha igen, miben tér el elődjeitől, utódaitól, tartalma milyen műfajú szövegekből áll, Jókai mely álneveit és milyen módon használta ezen a felületen, hogyan alakította át a Vasárnapi Ujság hasábjain „megszületett” Kakas Márton nevű alteregójának személyiségét és szerepét. Külön figyelmet érdemelnek a lap grafikái és illusztrációi, hiszen helyenként átlépnek a hagyományos karikatúra‐ kategórián, és már‐már a képregény műfajához közelítenek. Visszatérő karaktere az élclapnak a tudatlan, ártatlan vidéki figura, akire az urbánus viszonyok idege‐ nül hatnak, ezért friss szemmel tud azokra ránézni: egyrészt a falusi olvasókat „kalauzolja” végig az ismeretlen helyzeteken, másrészt mind a képzetlenebb, mind a képzettebb olvasóknak mutat görbe tükröt. A lap sorsát a „hivatalos re‐ cepció” (vagyis a különböző napi‐ és hetilapokban megjelent reflexiók) és az olva‐ sóközönség aktivitása is nagyban meghatározta: az újságírók véleményére Jókai rendszerint szatírában reagált, a közönség segítsége, vagyis az adomák rendszeres beküldése pedig nemcsak fenntartotta az élclapot, hanem arra is ösztönözte a szerkesztőt, hogy belevágjon az Üstökösbe, mégpedig hetilapként. Arra a kérdésre igyekszem válaszolni, hogy a két évig működő A Nagy Tükör miért győzhette meg Jókait arról, hogy az Üstökös sikeres vállalkozássá tud válni. The best known and longest running humor magazine edited by Mór Jókai was the ’Üstökös’ [Comet] but prior to its success, the author published another hu‐ mor magazine titled ’A Nagy Tükör’ [The Big Mirror]. There has not been much discussion about this periodical either in literary or in press history so far, its sig‐ nificance among Hungarian humour magazines has not been examined yet. In my paper I discuss topics as follows: is the A Nagy Tükör different from other Hun‐ garian humor magazines (prior and subsequent ones as well), and if yes, in which aspects? What kind of texts are published in it? Which pseudonyms did Jókai use, and how? How did he create and establish the character and role of his alter ego Kakas Márton who was „born” in the paper Vasárnapi Ujság [Sunday Paper]? The graphics and illustrations of the magazine are especially worth attention because they are overstepping the category of caricature and some of them are approach‐ ing the category of comics. The magazine has a recurring character, the innocent, simple rustic coming from the countryside, baffled by the urban experience, and assessing it with fresh eyes. On the one hand, the figure’s remarks can serve as a sort of travel guide for the readers from the countryside, and on the other hand, they show a mocking glass to the less educated and to the educated readers as well. The fate of the magazine was influenced by both the „formal reception” (crit‐ ics from daily newspapers and weekly periodicals) and by the actions of the read‐ ers. Jókai reacted to the journalists’ opinion by satires, and the assistance of the readers (which meant that they sent anecdotes to the editorial staff) not only helped to maintain publishing the magazine but inspired Jókai to start the new weekly ’Üstökös’. I attempt to answer the question: how did A Nagy Tükör (which was running for two years) convince Jókai that ’Üstökös’ can be a success‐ ful venture?
Terjedelem/Fizikai jellemzők:261-282
ISSN:0586-3708