Járatlan utakon adalékok Pray György Poema de institutione ac /
Pray György solymászati tankölteményének negyedik könyve a madarak betegségeivel foglalkozik. Az ének közepén elhelyezett excursus első része egy emelkedett hangvételű eszmefuttatást tartalmaz a gyógynövényekben rejlő isteni erőről, a gyógyerejüket ismerő emberek nagyszerűségéről, a lelőhelyek szint...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
MTA-SZTE Antikvitás és reneszánsz: források és recepció Kutatócsoport
Szeged
2022
|
Sorozat: | Antikvitás és reneszánsz
|
Kulcsszavak: | Tanköltemény, Solymászat |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/antikren.2022.k.297-305 |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/77302 |
Tartalmi kivonat: | Pray György solymászati tankölteményének negyedik könyve a madarak betegségeivel foglalkozik. Az ének közepén elhelyezett excursus első része egy emelkedett hangvételű eszmefuttatást tartalmaz a gyógynövényekben rejlő isteni erőről, a gyógyerejüket ismerő emberek nagyszerűségéről, a lelőhelyek szinte megközelíthetetlen elhelyezkedéséről. Bár a szövegrész önmagában koherens, mégis hagy némi hiányérzetet maga után, mert nem teszi világossá, hogy miből táplálkozik ez a különös tisztelet a hegyi füves emberek iránt, és honnan az elképzelés, hogy a megmászhatatlan, magas hegyek tetején ismeretlen gyógynövények teremnek. A pontos megértéséhez nyilvánvalóan szükség van egy olyan háttértudásra, amit nem foglal magába Pray tankölteménye. A tanulmány az excursus interpretációjához néhány motivikus párhuzamra támaszkodva a Benedek Elek gyűjtéséből ismert A Fiú-sziklája című népmondát hívja segítségül. The fourth book of György Pray’s didactic poem on falconry deals with diseases of birds. The first part of the excursus, placed in the middle of the fourth book, contains an elevated reflection on the divine power of herbs, the greatness of people who know their medicinal power, and the almost inaccessible location of the sites where they are found. Although the passage is coherent in itself, it leaves a certain lack of clarity as to the origin of this special respect for the mountain grass people and the idea that unknown herbs grow on the tops of unclimbable, high mountains. To understand it properly, there was an obvious need for a background knowledge that is not covered in Pray’s didactic poem. In order to interpret the excursus, the paper draws on a few motivic parallels and invokes the folk legend The Rock of the Boy, known from the collection of Elek Benedek. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 297-305 |
ISSN: | 2560-2659 |