"A zene az kell, mert körülölel..." - de vajon milyen hatással van kognitív képességeinkre?

Kutatásunk célja a zenetanulás kognitív képességekre gyakorolt hatásának feltérképezése volt a munkamemória, a végrehajtó funkciók illetve az implicit szekvenciatanulás terén. A munkamemóriát Számterjedelem illetve Corsi kocka teszttel, a végrehajtó funkciókat Stroop-teszttel, az implicit szekvencia...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Török Georgina
Volosin Márta
Sándor Zita
Németh Dezső
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2012
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012
Kulcsszavak:Zenei nevelés, Zenetanulás, Memória, Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75362
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásunk célja a zenetanulás kognitív képességekre gyakorolt hatásának feltérképezése volt a munkamemória, a végrehajtó funkciók illetve az implicit szekvenciatanulás terén. A munkamemóriát Számterjedelem illetve Corsi kocka teszttel, a végrehajtó funkciókat Stroop-teszttel, az implicit szekvenciatanulást SRT paradigmával vizsgáltuk zenekonzervatóriumban illetve egyéb karokon tanuló fiatal felnőttek csoportján. A zenészeket a képzés időtartama alapján tovább differenciáltuk két csoportba. Az SRT feladatban az idői bejósolhatóságot is manipuláltuk kétféle ingerbemutatási időintervallum használatával. Eredményeink nagy része összhangban áll azokkal a korábbi kutatási eredményekkel, melyek a zenei képzés pozitív hatásaira mutattak rá: a zenészek nagyobb munkamemória kapacitással rendelkeznek, mint a laikusok, valamint a gátlófunkciókra és az implicit motoros szekvenciatanulásra is jótékony hatással van a zenei képzés. A zenetanulás terápiás értékű lehet, például sérült kontrollfunkciókkal rendelkező betegek esetében.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:73-86
ISBN:978 963 9927 56 8
ISSN:1789-6061