"A zene az kell, mert körülölel..." - de vajon milyen hatással van kognitív képességeinkre?
Kutatásunk célja a zenetanulás kognitív képességekre gyakorolt hatásának feltérképezése volt a munkamemória, a végrehajtó funkciók illetve az implicit szekvenciatanulás terén. A munkamemóriát Számterjedelem illetve Corsi kocka teszttel, a végrehajtó funkciókat Stroop-teszttel, az implicit szekvencia...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2012
|
Sorozat: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 |
Kulcsszavak: | Zenei nevelés, Zenetanulás, Memória, Pszichológia |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75362 |
Tartalmi kivonat: | Kutatásunk célja a zenetanulás kognitív képességekre gyakorolt hatásának feltérképezése volt a munkamemória, a végrehajtó funkciók illetve az implicit szekvenciatanulás terén. A munkamemóriát Számterjedelem illetve Corsi kocka teszttel, a végrehajtó funkciókat Stroop-teszttel, az implicit szekvenciatanulást SRT paradigmával vizsgáltuk zenekonzervatóriumban illetve egyéb karokon tanuló fiatal felnőttek csoportján. A zenészeket a képzés időtartama alapján tovább differenciáltuk két csoportba. Az SRT feladatban az idői bejósolhatóságot is manipuláltuk kétféle ingerbemutatási időintervallum használatával. Eredményeink nagy része összhangban áll azokkal a korábbi kutatási eredményekkel, melyek a zenei képzés pozitív hatásaira mutattak rá: a zenészek nagyobb munkamemória kapacitással rendelkeznek, mint a laikusok, valamint a gátlófunkciókra és az implicit motoros szekvenciatanulásra is jótékony hatással van a zenei képzés. A zenetanulás terápiás értékű lehet, például sérült kontrollfunkciókkal rendelkező betegek esetében. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 73-86 |
ISBN: | 978 963 9927 56 8 |
ISSN: | 1789-6061 |