Az empátiás viszonyulások mérésének lehetőségei - pszichológus- és orvostanhallgatók összehasonlítása

A gyógyító szakemberek empátiás készségével kapcsolatos kutatásokban az egyik legnagyobb problémát az empátia nehezen operacionalizálható fogalma, illetve a megbízható mérőeszközök hiánya okozza. Kutatásunkban három mérőeszköz kombinációját teszteltük abból a szempontból, hogy alkalmas-e gyógyító hi...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Látos Melinda
Csabai Márta
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75353
LEADER 02967naa a2200241 i 4500
001 acta75353
005 20220420113742.0
008 220420s2010 hu o 0|| hun d
022 |a 1789-6061 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Látos Melinda 
245 1 3 |a Az empátiás viszonyulások mérésének lehetőségei - pszichológus- és orvostanhallgatók összehasonlítása  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Látos Melinda 
260 |a Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó  |b Szeged  |c 2010 
300 |a 165-173 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010 
520 3 |a A gyógyító szakemberek empátiás készségével kapcsolatos kutatásokban az egyik legnagyobb problémát az empátia nehezen operacionalizálható fogalma, illetve a megbízható mérőeszközök hiánya okozza. Kutatásunkban három mérőeszköz kombinációját teszteltük abból a szempontból, hogy alkalmas-e gyógyító hivatásra készülő hallgatók empátiás attitűdjének mérésére. Ennek során a Jefferson Orvosi Empátia Skála diák verzióját (JSPE-S), az Interperszonális Reaktivitás Indexet (IRI), és egy gyógyító-beteg interakciót bemutató sztenderdizált filmjelenetre épülő, saját fejlesztésű projektív technikát használtunk. A kutatásban 178 fő vett részt: 58 orvostanhallgató, 60 pszichológushallgató és 60 nem gyógyító szakmára készülő bölcsészhallgató, mint kontrollcsoport. Az eredmények értékelésekor a pszichológushallgatók és az orvostanhallgatók között több hasonlóságot, mint különbséget találtunk a Jefferson skála segítségével. Az Interperszonális Reaktivitás Index és a projektív technika viszont minőségi különbségekre mutatott rá a csoportok tagjainak empátiás attitűdjei ás készségei között. E mérőeszközök együttes használata lehetőséget biztosít arra, hogy a jövőbeni kutatások fontos támpontul szolgálhassanak majd a gyógyító folyamatban egyre nagyobb szerepet kapó empátiás készségek pályaszocializáció során történő fejlesztéséhez. In our research we measured the attitudes to empathy of psychology and medical students. We used the combination of three tools: Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE), Interpersonal Reactivity Index (IRT) and a projective method based on a film scene. We estimated 178 students: 60 in psychologist, 58 in medical studies and 60 students from other faculties as control group. We found major differences between the groups, which outcome can be an important starting point for future research and innovations in education. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
695 |a Pszichológia 
700 0 1 |a Csabai Márta  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75353/1/szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_165-173.pdf  |z Dokumentum-elérés