Az empátiás viszonyulások mérésének lehetőségei - pszichológus- és orvostanhallgatók összehasonlítása
A gyógyító szakemberek empátiás készségével kapcsolatos kutatásokban az egyik legnagyobb problémát az empátia nehezen operacionalizálható fogalma, illetve a megbízható mérőeszközök hiánya okozza. Kutatásunkban három mérőeszköz kombinációját teszteltük abból a szempontból, hogy alkalmas-e gyógyító hi...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2010
|
Sorozat: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010 |
Kulcsszavak: | Pszichológia |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75353 |
Tartalmi kivonat: | A gyógyító szakemberek empátiás készségével kapcsolatos kutatásokban az egyik legnagyobb problémát az empátia nehezen operacionalizálható fogalma, illetve a megbízható mérőeszközök hiánya okozza. Kutatásunkban három mérőeszköz kombinációját teszteltük abból a szempontból, hogy alkalmas-e gyógyító hivatásra készülő hallgatók empátiás attitűdjének mérésére. Ennek során a Jefferson Orvosi Empátia Skála diák verzióját (JSPE-S), az Interperszonális Reaktivitás Indexet (IRI), és egy gyógyító-beteg interakciót bemutató sztenderdizált filmjelenetre épülő, saját fejlesztésű projektív technikát használtunk. A kutatásban 178 fő vett részt: 58 orvostanhallgató, 60 pszichológushallgató és 60 nem gyógyító szakmára készülő bölcsészhallgató, mint kontrollcsoport. Az eredmények értékelésekor a pszichológushallgatók és az orvostanhallgatók között több hasonlóságot, mint különbséget találtunk a Jefferson skála segítségével. Az Interperszonális Reaktivitás Index és a projektív technika viszont minőségi különbségekre mutatott rá a csoportok tagjainak empátiás attitűdjei ás készségei között. E mérőeszközök együttes használata lehetőséget biztosít arra, hogy a jövőbeni kutatások fontos támpontul szolgálhassanak majd a gyógyító folyamatban egyre nagyobb szerepet kapó empátiás készségek pályaszocializáció során történő fejlesztéséhez. In our research we measured the attitudes to empathy of psychology and medical students. We used the combination of three tools: Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE), Interpersonal Reactivity Index (IRT) and a projective method based on a film scene. We estimated 178 students: 60 in psychologist, 58 in medical studies and 60 students from other faculties as control group. We found major differences between the groups, which outcome can be an important starting point for future research and innovations in education. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 165-173 |
ISSN: | 1789-6061 |