Döntéseink nyomában a lezárás iránti igény és a munkamemória kapcsolata /

Társas megismerésünk motivált jellege mellett kapacitásában is korlátozott. Mind a megismerési hajlandóságon (Webster és Kruglanski, 1994) mind a megismerésre fordítható kognitív kapacitáson (Barrett, Tugade és Engle, 2004) belül egyéni különbségek mutathatók ki. Kutatásunkban arra kerestük a válasz...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Csanádi András
Lantos Nóra Anna
Harsányi Szabolcs Gergő
Németh Dezső
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Pszichológia, Memória
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75350
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Társas megismerésünk motivált jellege mellett kapacitásában is korlátozott. Mind a megismerési hajlandóságon (Webster és Kruglanski, 1994) mind a megismerésre fordítható kognitív kapacitáson (Barrett, Tugade és Engle, 2004) belül egyéni különbségek mutathatók ki. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy a megismerési motiváció, a nyílt/zárt gondolkodás és a kapacitásbeli készségek egymással kapcsolatban állnak-e, és ha igen, milyen természetű ez a kapcsolat. Vizsgálatunkban a Lezárási Igény Kérdőív (Webster és Kruglanski, 1994) általunk magyarra fordított változatát, valamint az egyes munkamemória-alrendszerek kapacitását mérő teszteket alkalmaztuk. Eredményeink alátámasztják feltételezésünket, miszerint akik jobb munkamemória-kapacitással bírnak, motiváltabbak lehetnek az új, alternatív, egymásnak olykor ellentmondó információk feldolgozására. Social cognition can be described both as motivated and restricted-to-capacity activity by the perceiver. Individual differences can be pointed out between people not only in their ability to manage the actually available information but also in their motivation towards making their judgements based on even a wide range of this information. The aim of our study was to investigate whether individual differences in cognitive capacity were related to individual differences in motivation towards staying attentive and open-minded rather than freezing on information-processing and closing the mind. Participants' Need for Closure (Webster & Kruglanski, 1994) and Working Memory (Baddeley, 2000, 2001) were measured. Results show a significant negative relationship between verbal Working Memory Capacity and the score on the Need for Closure Scale.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:141-148
ISSN:1789-6061