A gimnáziumi lélektan oktatás 1867 és 1989 közötti történetének áttekintése rendszerváltozástól rendszerváltozásig /

Napjainkban a pszichológia-oktatás a középiskolák tananyagának elhanyagolható részét képezi. Nem volt azonban ez így Magyarországon a 19. század végén, és azt követően. Jelen tanulmány az 1867-es Kiegyezés és az 1989-es rendszerváltozás közötti hosszú és komplex történelmi időszakot tekinti át a psz...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Müller Vanessa
Bárány István
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2021
Sorozat:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 8 No. 1
Kulcsszavak:Pszichológia tanítása - középiskola - 19-20. sz., Pszichológiatörténet
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75179
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Napjainkban a pszichológia-oktatás a középiskolák tananyagának elhanyagolható részét képezi. Nem volt azonban ez így Magyarországon a 19. század végén, és azt követően. Jelen tanulmány az 1867-es Kiegyezés és az 1989-es rendszerváltozás közötti hosszú és komplex történelmi időszakot tekinti át a pszichológia-oktatásának alakulása szempontjából, az államilag szabályozott általános gimnáziumokban. Bemutatjuk az első középiskolai törvényt és az ahhoz tartozó tanterv tartalmát, és kitérünk a gimnáziumi lélektan-oktatást szabályzó első dokumentumra. Példákat adunk a korszak középiskolai tankönyveiben foglalt tartalmakra, fókuszba helyezve a középiskolai lélektan-oktatás első középiskolai programját. Ezt követően tantervek, illetve az azokat alapozó pártdirektívák, valamint a Lénárd Ferenc nevével fémjelzett tankönyvek alapján követjük a fejleményeket a kommunista hatalomátvétel után egy évtizeddel kezdődő újraintézményesülés, illetve az 1960/1970-es évek “aranykorában”. Szemelvényeket adunk a tankönyvek ideológiai hatásoktól nem mentes ismeretanyagának tartalmából, illetve arról, mennyiben felelt meg az oktatás a tantervi céloknak. Emellett az időszakban pezsgő, széleskörű szakmai diskurzusból is felvillantunk néhány mozzanatot, amelynek eredményeként végül a pszichológia választható tantárgy lett. A tanulmány a fakultatív tanterv és a hozzá tartozó tankönyv áttekintésével zárul. Munkánk nem öleli fel az egyházi intézmények, tanodák és a mai nómenklatúra szerinti szakképző iskolák és a technikumok adta kereteket – ezek vizsgálata a jövőben kiemelt figyelmet igényelhetne.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:1-21
ISSN:2064-9258