Auditoros képességek verbális rövid távú emlékezetre gyakorolt hatásának vizsgálata zeneművész és látássérült személyek körében
Jelen kutatás célja volt, hogy kiderítse, mutatkozik-e különbség a látás hiányával élő személyek illetve a magas szintű zenei képzettséggel rendelkező személyek emlékezeti teljesítménye között a fonológiai rövid távú emlékezet, a komplex munkamemória, valamint a több emlékezeti mechanizmust is igény...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2018
|
Sorozat: | Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
5 No. 1 |
Kulcsszavak: | Pszichológia |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75167 |
Tartalmi kivonat: | Jelen kutatás célja volt, hogy kiderítse, mutatkozik-e különbség a látás hiányával élő személyek illetve a magas szintű zenei képzettséggel rendelkező személyek emlékezeti teljesítménye között a fonológiai rövid távú emlékezet, a komplex munkamemória, valamint a több emlékezeti mechanizmust is igénylő, mindennapokban tapasztalható emlékezeti teljesítmény tekintetében. Alapfeltevésem szerint a mindkét csoportnál jelen lévő, de eltérő okokból megjelenő hatékonyabb auditoros képességek azonos fonológiai rövid távú emlékezeti teljesítményt eredményeznek, azonban a zenészek esetében hatékonyabb komplex emlékezeti működés tapasztalható. Mindemellett eltérés jelenik meg a mindennapokban tapasztalható emlékezeti működésben, mely esetében a látássérültek mutatnak hatékonyabb funkcionálást. A kérdés megválaszolása érdekében három, 18 fős csoportot alakítottam ki. A kontroll csoportot ép látású, zenei képzettséggel nem rendelkező személyek alkották (átlag életkor 44,67 év, átlag iskolázottság években 13,89 év). A látássérültek csoportja olyan személyekből jött létre, akiknek látásélessége nem haladta meg a 0,1 értéket (átlag életkor 43,83 év, átlag iskolázottság években 13 év). A zenész csoportot olyan magas szintű zenei képzettséggel rendelkező résztvevők alkották, akik legalább 25 éve hivatásszerűen zenélnek (átlag életkor 46,27 év, átlag iskolázottság években 17,94 év). A fonológiai rövid távú emlékezet mérésére Számterjedelem Tesztet és Szólista visszamondását alkalmaztam. A komplex munkamemóriát Hallási mondatterjedelem teszttel vizsgáltam. A mindennapokban megnyilvánuló emlékezeti teljesítmény vizsgálatára Rivermead Viselkedéses Emlékezeti Teszt A változatának azonnali és késleltetett visszamondását használtam fel. A fonológiai rövid távú emlékezetet vizsgáló tesztek, a komplex munkamemóriát, továbbá a mindennapi emlékezeti funkciókat felmérő tesztek esetében szignifikáns különbségeket találtam. Az eredmények hátterében feltételezhetően a zenei képzettséggel rendelkező személyek kifinomultabb hallási képessége, továbbá a látássérültek esetében megjelenő, hallásuk által elért kompenzációs mechanizmusok állhatnak. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 1-36 |
ISSN: | 2064-9258 |